Smålänningarna mest generösa i kyrkan

På söndag den 26 juli går Svenska kyrkans rikskollekt bland annat till de som drabbats av sommarens naturkatastrofer i Indien, Bangladesh och Kina. 1800 församlingar över hela landet uppmanas att samla in pengar under söndagens gudstjänst. I tidigare rikskollektsinsamlingar har Växjö stift samlat in mest pengar i snitt per medlem, följt av Visby- och Skara stift.

– Läget ute i världen är extremt akut och naturkatastroferna avlöser varandra just nu, med en gåva i kollekten kommer vi att kunna hjälpa en del av de människor som drabbats, säger Christer Åkesson, biståndschef för Hela världen, Svenska kyrkan. Rikskollekterna brukar samla in allt mellan en halv miljon kronor upp till 10 miljoner kronor, beroende på ändamål. (Se bifogat pdf-dokument för att se hur mycket pengar de olika stiften samlade in i snitt per medlem under rikskollekterna i fjol) Kollekt via sms Utöver kollekten i kyrkan kan man även sms:a in en kollektgåva. Under hösten kommer en satsning att göras för att göra sms-kollekten mer känd. Att sms:a in sin gåva tros bli ett attraktivt sätt att ge pengar i kollekten för såväl unga som äldre kyrkobesökare. – Allt färre går runt med kontanter på fickan, även bland äldre. Det här är ett sätt att göra det enklare att bidra till kollekt och internationell insamling, säger Eva Perez Järnil, insamlingssamordnare på kyrkokansliet. En annan fördel är att givaren kan bidra vid den tidpunkt de själva väljer, det måste inte ske i direkt anslutning till gudstjänst. Sommarens katastrofer I månadsskiftet maj/juni miste omkring tre miljoner människor i Indien och Bangladesh sitt hem när cyklonen Aila slog till. Därefter har regionen drabbats av kraftiga monsunregn med översvämningar som följd. Under juli har Kina drabbats av jordbävningar och översvämningar. En jordbävning i provinsen Yunnan förstörde tiotusentals hem och i provinsen Guangxi Zhuang har närmare två miljoner människor drabbats av översvämningar. De senaste veckorna har hus, vägar, grödor och vattenledningssystem spolats bort. Klimatförändringarna –Klimatsamtalen i Köpenhamn i december kommer lägligt. De flesta forskare anser att naturkatastroferna blir allt värre på grund av klimatförändringarna – och de drabbar oftast människor som redan slåss mot fattigdom, säger Christer Åkesson. Fakta Rikskollekter beslutas av Kyrkostyrelsen och tas upp i alla kyrkor samma dag till samma ändamål. För att ge via sms, sms:a ordet Kollekt till 72950. 50 kr går till Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete. För mer information, kontakta: Christer Åkesson, biståndschef Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete, tel: 070-397 11 21 Stefan Håkansson, pressekretare Svenska kyrkan, mobil: 0768 00 01 02 Pressjour 018-16 94 75