Stiftelse tar över kyrkan i Skagen

Idag har Svenska kyrkan och stiftelsen Kyrkliga byggnader för västkustfiskare kommit överens om ett överlåtande av kyrkan i Skagen. Stiftelsen tar över kyrkan, prästgården, kaféet och vandrarhemmet för en krona.

– Det känns skönt att vi nu har kommit överens. Efter en jobbig period med många samtal har vi arbetat fram en lösning vi tror på. Jag tror att stiftelsen kommer att sköta kyrkan på ett mycket bra sätt, säger Anders Bergkvist, chef för Svenska kyrkan i utlandet.

Kyrkan i Skagen är en populär vigselkyrka och har drygt 60 000 besökare varje år. Men i februari beslutade Svenska kyrkan i utlandet att avveckla verksamheten.

I takt med globalisering och svenskarnas förändrade rese- och arbetsförhållanden omprioriterar Svenska kyrkan i utlandet var kyrkan ska finnas i världen.

– Det är påtagligt att de nordiska länderna kommit ”närmare” Sverige, bland annat genom Öresundsbron, och samtidigt att allt fler svenskar tillbringar allt mer tid allt längre bort från våra gränser, säger Anders Bergkvist, chef för Svenska kyrkan i utlandet. Vårt uppdrag är att följa svensken i världen, och då måste verksamheten förändras från tid till tid.

Stefan Håkansson
Pressjouren (dygnet runt): 018-16 94 75

Fakta om Svenska kyrkan i utlandet
Svenska kyrkan i utlandet finns till för utlandssvenskar, turister, au pair-ungdomar, sjömän och många andra kategorier på ca 45 platser i 25 länder. Över 1 000 000 besök görs inom Svenska kyrkan i utlandet under ett år, och för många blir kyrkan ett andligt hem och ett socialt skyddsnät under vistelsen utomlands. Mer information och adresser samt lokala webbplatser finns på www.svenskakyrkan.se/utlandskyrkan.