Svenska kyrkan som reskamrat på TURmässan

Svenska kyrkan vill vara en ansvarstagande reskamrat för svenskar på många platser runt om i världen och i Sverige. På årets TUR-mässa i Göteborg, 25-28 mars, synliggör Svenska kyrkan detta i fler programpunkter än någonsin tidigare – bland annat i en paneldebatt om svenskars säkerhet utomlands.

Svenska kyrkan i utlandet, försäkringsbolaget Europeiska och Utrikesdepartementet arbetar dagligen med svenska resenärer utomlands. Sverige har redan i dag en hög beredskap för att hjälpa svenskar i händelse av katastrofer, och i år antas dessutom en ny lag som förtydligar statens ansvar vid kriser utomlands. Charlotte Wrangberg, departementsråd vid UD, Enheten för konsulära och civilrättsliga ärenden, Kenneth Sandén, VD på Europeiska, samt Pelle Sundelin, regionchef för Svenska kyrkan i utlandet, medverkar i en paneldebatt i morgon torsdag 25 mars kl 9.30 (frukost serveras från kl 9). Plats: Svenska Mässan i Göteborg, lokal R4. Arrangör: Europeiska. Syftet med paneldebatten är att ge konkreta svar kring ansvarstagandet för svenskar vid katastrofer utomlands. Arrangeras även som monterprogram torsdag kl 11.30 av Svenska kyrkan i monter F01:84. Ingen anmälan. OBS! Anmälan måste ske idag till Johanna Snickars, informatör Europeiska. E-post: johanna.snickars@europeiska.se, mobil: 0765-26 79 08. Debatten sänds även live via Webb-tv, kontakta Johanna Snickars för länk. Ur Svenska kyrkans program: Busstorget, torsdag 25 mars kl. 10.30: Riddare och biskopar, kungar och pilgrimer – möt dem alla i Skara domkyrka och Varnhems klosterkyrka. Ciceron: Anders Alberius, domprost i Skara. Monter F01:84, fredag 26 mars kl. 11: Pilgrimerna är här! Sten Danielsson, Pilgrimscentrum i Vadstena, om det ökade intresset för pilgrimsvandring. Aktörerna inom besöksnäring, turistinformation och församlingar har goda möjligheter till samverkan för att möta pilgrimerna. Monter F01:84, lördag 27 mars kl 12.30: Luther – tur och retur. Göran Agrell, präst och teol dr, samt Peter Strömmer, präst och Lutherkännare, samtalar och svarar på frågor utifrån sin alldeles nyutkomna bok I Luthers fotspår (Verbum). Även kl. 14 i Göteborgs domkyrka. Svenska kyrkans monter finns på plats F01:84 – se hela programmet på www.svenskakyrkan.se/turist. Kontaktperson på plats: Lotta Person, informatör: tfn 070-693 17 10.