Svenska kyrkan tar avstånd från all form av diskriminering

​Aktuellt rapporterade i sin 21-sändning idag om en händelse som Kyrkans tidning skrev om redan i mitten av förra veckan. Det handlar om ett pågående personalärende på Svenska kyrkans kyrkokansli i Uppsala, där en chef har anklagats för brister i sitt ledarskap.

- Kyrkokansliet ska vara en arbetsplats där varje anställd behandlas med respekt. Vi har en personalpolicy som tydligt gör klart att ingen anställd, förtroendevald eller besökare ska diskrimineras på grund av kön, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, trosuppfattning, funktionshinder eller ålder. Vi ser allvarligt på anklagelserna som riktats mot en chef på vårt kansli och utreder därför dessa noggrant och snabbt, säger Helén Ottosson Lovén, tf generalsekreterare för Svenska kyrkan.

Den person som tidigare handlade ärendet var den förre generalsekreteraren, som vidtog åtgärder mot chefen i fråga, utan förankring i kyrkostyrelsen. En generalsekreterare måste ha sin styrelses fulla förtroende, precis som en vd i ett företag behöver det, och styrelsens arbetsutskott ansåg att förtroendet för generalsekreteraren nu var förbrukat. Detta var bara ett ärende av flera där styrelsens arbetsutskott och generalsekreterare haft olika syn på behovet av förankring.

Omedelbart efter att generalsekreteraren avgått, tillsatte kansliledningen en extern utredning som leds av en oberoende jurist. Ledningen vill se till att alla inblandade parter behandlas med respekt, integritet och på ett rättssäkert sätt. Utredningen väntas bli klar under veckan.

- Vi ska vara en bra arbetsgivare. Därför ser vi nu till att agera kraftfullt och snabbt när anklagelser riktas mot en av våra chefer. Vi har också varit så öppna som ett pågående personalärende tål. Både chefen och de som anklagat chefen måste behandlas med respekt och integritet under den här processen. Jag känner mig trygg med att vi kan komma till kloka beslut efter att den oberoende juristen presenterat sina slutsatser för oss, säger Helén Ottosson Lovén.

Ewa Almqvist, pressekreterare, tfn: 018-16 96 77, 0705-46 96 77, e-post: ewa.almqvist@svenskakyrkan.se Pressjour utanför kontorstid: 018-16 94 75