Svenska kyrkan växer på Bok & Bibliotek 2010

För elfte året i rad medverkar Svenska kyrkan på Bok & Bibliotek i Göteborg, under rubriken Se människan. På grund av det ständigt ökande publiktrycket får Se Människan-montern i år en ny och större plats.

Den nya monterytan blir hela 500 kvadratmeter, och ligger strax intill den gamla platsen på plan 2. Säkerheten är främsta orsaken till flytten, men på den större ytan kommer nu flera av Svenska kyrkans närstående organisationer också att rymmas.  Montern ingår i det så kallade ”Foto/grafiska stråket”, som sträcker sig över hela våningsplanet och erbjuder många bildutställningar. Mitt i stråket ligger ett av Bokmässans största caféer.

Årets tema för Se Människan är ”Att vilja det goda”. På Se Människan-scenen och i seminarieprogrammet erbjuds ett stort och varierat utbud – se axplock nedan. Svenska kyrkan medverkar också på Internationella torget, en spännande mötesplats med globalt perspektiv, se program på www.internationellatorget.org.

Huvudgäst i år är Mpho Tutu, aktuell med boken ”Om godhet” som hon gett ut tillsammans med sin far, förre ärkebiskopen Desmond Tutu. Mpho Tutu är präst i USA, har arbetat med utsatta barn, våldtäktsoffer och flyktingar i såväl USA som Sydafrika.

AXPLOCK UR SE MÄNNISKAN-PROGRAMMET:
Hela programmet finns på www.kultursamverkan.se

Godheten och viljan. Fredag kl 14-14.45 (seminariekort krävs).
Viljan att skapa en bättre värld är inprogrammerad i alla människor, anser Mpho Tutu i boken Godheten och viljan. Samtalet leds av Marika Griehsel, journalist/Afrikakorrespon­dent. OBS – på engelska.

Vårt behov av skräck – vampyrer i en tradition. Lördag kl 15-15.45 (seminariekort krävs).
Varifrån kommer vårt ständiga behov av att skrämma slag på oss själva? Hur ser kristendomens förhållande till skräckmyterna ut? Ett samtal om vampyrer från 1700-talet till nutid och skräckgenrens utveckling genom kulturhistorien. Medverkande: översättaren John-Henri Holmberg, Anna Höglund, lektor i litteraturvetenskap som skrivit doktorsavhandlingen Vampyrer, Andreas Roman, författare som skriver ryslig litteratur om skräcken i att möta sina innersta rädslor, och Yvonne Leffler, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Johan Wopenka, journalist och författare.

Östra Jerusalem – ett sanningens ögonblick. Se Människan-scenen, torsdag kl 12–12.20.
Ord av tro, hopp och kärlek från hjärtat av palestinskt lidande. Samtal mellan Yosef Daher, verksamhetschef för Jerusalem Inter-Church Centrum, Gustaf Ödquist, Mellanösternsekreterare samt prästen Marika Palmdahl.

Sex, religion och media. Se Människan-scenen, fredag kl 13.30-13.50.
Ett samtal om påven, kyrkans roll, medierna och synen på sexualitet i Sverige och världen. Medverkande: Susanne Wigorts Yngvesson och Werner Jeanrond. Samtalsledare: Ylva Bergman, chefredaktör på  Ottar.

Utan kärlek inget liv. Se Människan-scenen, fredag 15.30-15.50.
Bob Hansson samtalar med KG Hammar om sin nya roman Vips så blev det ett liv! Om livets uppkomst. Om kärlek. Om Bob.

I mänsklighetens tjänst. Se Människan-scenen, lördag kl 12-12.20.
Läkaren Ingrid Le Roux är grundare av hälsokliniker i Kapstadens kåkstäder och Desmond Tutus livmedikus. Här i samtal med Afrikakorrespondenten Marika Griehsel.

Farlig förenkling. Se Människan-scenen, söndag kl 9.30-9.50.
Forskaren/prästen Elisabeth Gerle samtalar med statsvetaren Ulf Bjereld om farliga förenklingar ifråga om politik och livshållning. Gerle är aktuell med boken Farlig förenkling, om retoriken i Humanisternas och Sverigedemokraternas budskap. Samtalsledare: Dan-Erik Sahlberg, Sigtunastiftelsen.

KONTAKTPERSONER

Mikael Ringlander, projektledare Kultursamverkan i Göteborgs stift, tfn 0705-18 19 95.
Lisbeth Gustafsson, kultursekreterare Svenska kyrkan, tfn 018-16 96 71, 0730-44 05 67.

Pressekreterare Ewa Almqvist, tfn 0705-46 96 77, e-post: ewa.almqvist@svenskakyrkan.se
Pressekreterare Thomas Ekelund, tfn 0730-23 32 71, e-post: thomas.ekelund@svenskakyrkan.se

Läs mer på www.kultursamverkan.se

Thomas Ekelund, pressekreterare, tfn: 018-16 96 93, 0730-23 32 71, e-post: thomas.ekelund@svenskakyrkan.se