Uppsalamanifest kräver krafttag i klimatfrågan

UPPSALA Kraftiga och snabba minskningar av koldioxidutsläpp i den rika världen är ett av kraven i Uppsalamanifestet som just har undertecknats i det pågående klimatmötet, Interfaith Climate Summit. Manifestet vänder sig till världens politiska och religiösa ledare, och är undertecknat av Svenska kyrkans ärkebiskop Anders Wejryd och ett 30-tal opinionsbildare från olika trosriktningar.

Manifestet är en uppmaning till världens politiska ledare att inför förberedelserna av ett nytt globalt klimatavtal 2009 komma överens om en strategi som är så ansvarsfull och ambitiös att jorden kan räddas för kommande generationer.
Ärkebiskopen kommer i nästa vecka att lämna över manifestet till den svenska regeringen och veckan därpå presentera det under FN:s klimatmöte i Poznan i Polen.

Vill se stora förändringar
De religiösa ledare som undertecknat manifestet vill se stora förändringar, framförallt i de rika länderna. Omfattande och snabba minskningar av växthusgaser är nödvändiga. Utöver de nationella utsläppsminskningarna föreslås också inrättandet av ett bindande avgiftssystem för internationella utsläpp, där betalningen står i proportion till utsläpp och möjligheter att betala. En modell för ett sådant system har tagits fram och går under namnet Greenhouse Development Rights och är tänkt att skapa större rättvisa inte bara mellan länder utan också mellan individer.

Men ansvaret för att försöka vända utvecklingen läggs inte bara i politikernas händer, utan undertecknarna utlovar i manifestet även egna stora och viktiga åtaganden.

I sina kulturella och religiösa sammanhang kommer de att informera och inspirera människor att ta ansvar för effektiva åtgärder mot klimatförändringarna. De lovar också att utmana politiska ledare och företagsledare i sina hemläder att arbeta för att utveckla omfattande strategier och aktiviteter.

Djupt andlig fråga
En central del i engagemanget är att klimatfrågan är en djupt andlig fråga som gäller rättvisa, fred och hopp om en framtid i kärlek och solidaritet med alla människor och med hela skapelsen.

Om ett år hålls FN:s klimatmöte i Köpenhamn och med manifestet vill undertecknarna uppmuntra både politiker och vetenskapsmän att ta sitt ansvar. Och de vill möta klimathotet med optimism och enligt grundprinciperna rättvisa, solidaritet och medkänsla, som är gemensamma för alla heliga traditioner världen över.

OBS! Nedladdningsbara pressbilder från undertecknandet, gruppbild på delegaterna samt exklusiva bilder inifrån toppmötet finns på www.svenskakyrkan.se/ikon/press
Mer information om Interfaith Climate Summit samt Uppsalamanifestet i sin helhet finns på www.svenskakyrkan.se/interfaithclimatesummit.

Uppsala-manifestet bifogas även på både svenska och engelska.