Ny studie visar på brister i bussarnas säkerhetsrutiner

Report this content

Busstrafik är det säkraste färdmedlet på väg – men en ny studie indikerar att tidtabellerna i vissa fall är för snävt satta och att bussar kör fort på 90- och 110-vägar. Studien visar också att 45 procent av tidtabellerna är så snävt satta att de påverkar trafiksäkerheten.

Studien, som är en del av ett branschgemensamt arbete, omfattar tio bussföretag och fem trafikhuvudmän. 12 busslinjer har valts ut från Malmö i söder till Umeå, och man har studerat kända problemområden som branschen velat ha ytterligare fakta om. Totalt finns långt över 1000 busslinjer i landet. - Vi kan självklart aldrig acceptera att bussar inte följer gällande hastighetsbegränsningar eller att de körs för fort i förhållande till väglag, väder och vind. Det är möjligt att vi också måste justera ned maxfarten för bussarnas "fartstrypare", säger Jan-Erik Kjellberg, förbundsdirektör på Bussbranschens Riksförbund, BR. En annan av slutsatserna i studien är att cirka 45 procent av tidtabellerna är satta med så snäva tidsramar att de påverkar trafiksäkerheten. Ytterligare 30 procent av tidtabellerna bedöms som snävt satta medan 25 procent är satta med god marginal. Metoden som använts för uträkningarna är helt ny och bygger på GPS-teknik. - Det är bra att man tagit fram ett verktyg så vi kan kontrollera och beräkna korrekta tidtabeller, ett problemområde som vi känner till och är angelägna om att förbättra, säger Märta-Lena Schwaiger, Vd för Svenska Lokaltrafikföreningen, SLTF. Studien har faktiskt redan resulterat i några tidtabellsjusteringar. - Anmärkningsvärt är att oavsett om tidtabellerna har en godtagbar marginal kör förarna ändå för fort. Uppenbarligen är det inte bara snäva tidtabeller som stressar förarna till fortkörning, konstaterar Per Nybom, på konsultföretaget Itra-Onex AB, som genomfört studien. Studien avser både regional och interregional busstrafik och har granskat: · Tidtabeller – avvikelser ur ett trafiksäkerhetsperspektiv · Hastigheter – avvikelser ur ett trafiksäkerhetsperspektiv · Hur säkerheten upprätthålls · Tillgängligheten för funktionshindrade personer · Frekvensen av bältesanvändningen · Vilka metoder som tillämpas från bussföretagen för att få resenärerna att använda bälten · Risk- och problemområden Finansieringen av studien/projektet har skett med stöd från Vägverkets Skyltfond. Projektet har genomförts av NTF Konsult och Itra-Onex AB i samverkan med Svenska Lokaltrafikföreningen SLTF, Bussbranschens Riksförbund BR, Vägverket Region Mitt, Vägverket Region Väst, Kommunalarbetareförbundet och Transportarbetareförbundet. För mer information och rapporten i sin helhet kontakta: Per Nybom, projektansvarig, Itra-Onex AB, tel 0708- 58 36 70 alt 08-278480. För kommentarer: Jan-Erik Kjellberg, Bussbranschens Riksförbund, tel 070-359 05 26 Märta-Lena Schwaiger, Svenska Lokaltrafikföreningen, 070-528 08 70