Bästa examensarbete om kollektivtrafik får pris

I samband med Transportforum, den 10-11 januari i Linköping, delas för nionde året i rad ut pris för bästa examensarbete kring kollektivtrafik. Vinnare i årets uppsats¬tävling blev Marie Habbor med sin uppsats ”Analys av direktbussars framkomlighet i Stockholm under Stockholmsförsöket”. Prissumman är på 10 000 kronor.

Tävlingen arrangeras av Kollektivtrafikakademin i samarbete med Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF) och Bussbranschens Riksförbund (BR). Tävlingen har samlat deltagare från hela landet.

En jury bestående av Anna Stålhammar, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, Björn Sundvall, Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF) och Fredrik Gustavsson, Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) har granskat uppsatserna. Vid granskningen har två huvudkriterier varit vägledande; arbetets praktiska relevans för verksamma inom kollektivtrafikbranschen och arbetets vetenskapliga kvaliteter.

Motiveringen lyder:
”Stockholmsförsöket är en stor och mycket omdiskuterad satsning, som har engagerat och engagerar invånare såväl i Stockholms län som i hela Sverige. Därför är det också viktigt att få kunskap om dess effekter. I examensarbetet undersöks på ett förtjänstfullt sätt hur framkomligheten och antal passagerare för sex av SL:s fjorton nya direktbusslinjer påverkades av införandet av trängselskatten. I examensarbetet har gjorts en omfattande studie och de förändringar författaren kommer fram till bidrar till den samlade kunskapen om effekterna på kollektivtrafiken under Stockholmsförsöket.”

Marie Habbor är 25 år gammal och kommer ursprungligen från Växjö, men flyttade upp till Stockholm för att studera på Kungliga tekniska högskolan, KTH. Hon har studerat på Civilingenjörsprogrammet Lantmäteri, med inriktningen "Trafikens infrastruktur" på Väg- och vattenbyggnads¬programmet. Marie Habbor var student vid institutionen för Transporter och Samhällsekonomi, avdelningen Trafik och Logistik vid Kungliga Tekniska Högskolan. Handledare för hennes examensarbete har varit Karl Kottenhoff.

– Mitt examensarbete valde jag att göra inom området kollektivtrafik, som jag alltid har haft ett stort intresse för. Att det var möjligt att knyta examens¬arbetet till Stockholmsförsöket gjorde att mitt arbete blev mycket aktuellt och intressant att arbeta med, berättar Marie Habbor och fortsätter:

– Efter avslutade studier under sommaren har jag nu fått mitt första jobb. I januari börjar jag jobba på Lantmäteriet i Stockholm. Ett arbete som jag tror kommer att passa mig utmärkt och ge mig stora möjligheter att utvecklas i min framtida yrkesroll.

För mer information kontakta:
Anna Stålhammar, Centrum för tjänsteforskning Karlstads universitet, telefon 054-700 21 31 eller 0703-37 68 26
Björn Sundvall, SLTF, telefon 08-788 08 63 eller 070-628 08 63
Fredrik Gustavsson, BR, telefon 08-442 72 74 eller 070-648 24 36