Björn Rosengren delar ut pris för bästa studentuppsats om kollektivtrafik

Report this content

Björn Rosengren delar ut pris för bästa studentuppsats om kollektivtrafik I samband med Transportforum den 9-10 januari i Linköping får två studenter pris för sin uppsats med tema kollektivtrafik. För fjärde året i rad genomför Centrum för tjänsteforskning vid Högskolan i Karlstad (CTF), Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF) och Bussbranschens Riksförbund (BR) en tävling i uppsatsskrivning om kollektivtrafik. Näringsminister Björn Rosengren delar ut till priset vid Transportforums öppnande den 9 januari. Första pris om 10.000 kronor tilldelas magisteruppsatsen - Den blå undersökningen av gröna GUBbar - en undersökningsmodell för arbetstillfredsställelse tillämpad på Gamla Uppsala Buss AB:s bussförare. Pristagarna är studenterna Jan Arnolde och Sonny Jakobsson vid Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet. Motiveringen lyder enligt följande: "För att öka kollektivtrafikens attraktivitet behövs en välutbildad och motiverad personal. En ökad arbetstillfredsställelse hos förare leder till en mer trygg och säker miljö för alla trafikanter. I magisteruppsatsen presenteras en modell för mätning av arbetstillfredsställelse hos bussförare. Baserat på en omfattande genomgång av tidigare forskning utvecklar och testar författarna ett datainsamlingsinstrument att mäta tillfredsställelse. Resultaten läggs till grund för ett intressant förslag till hur framtida arbetsmiljöstudier kan läggas upp. " En kommitté bestående av Lars Haglund, Centrum för tjänsteforskning Högskolan i Karlstad, Björn Sundvall, Svenska Lokaltrafikföreningen och Tommie Vesterlund, Svenska Bussbranschens Riksförbund har granskat uppsatserna. Vid granskningen har två huvudkriterier varit vägledande; arbetets praktiska relevans för verksamma inom kollektivtrafikbranschen och arbetets vetenskapliga kvaliteter. För mer information: Björn Sundvall, SLTF, tel 08-788 08 63 alt 070-628 08 63. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/08/20020107BIT00490/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/08/20020107BIT00490/bit0002.pdf