Höjd moms på resor hårt slag mot miljön och glesbygden

En höjning av momsen för kollektivtrafik med 16 procentenheter får allvarliga följder för såväl miljön som glesbygden. Höjningen skulle innebära en drastisk försämring av spelreglerna för kollektivtrafiken. Detta leder i sin tur till höjda priser, att fler svenskar tar bilen, att servicen framförallt i glesbygden försämras samt krav på mer subventioner till kollektivtrafiken från kommuner, landsting och stat.

Det här skriver Svenska Lokaltrafikföreningen, Branschföreningen Tågoperatörerna, Svenska Taxiförbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Buss & Samhälle, SWEREF (Sveriges Redareförening för mindre passagerarfartyg), KFS, SEKO och Transportgruppen i ett mycket kritiskt remissvar till den statliga Mervärdesskattesatsutredningen. I utredningen föreslås att dagens tre momssatser – 25, 12 och 6 procent – ska ersättas med en enhetlig momsnivå på 21,7 procent. För kollektivtrafiken innebär det en momshöjning med nästan 16 procentenheter från dagens 6 procent. - Det är oacceptabelt. Höjningen kommer att leda till höjda biljettpriser och neddragningar i trafiken och det är människor med låga inkomster, kvinnor, ungdomar, studenter och pensionärer som drabbas, säger Märta-Lena Schwaiger, VD på Svenska Lokaltrafikföreningen. Om utredningens förslag går igenom innebär det rejäla prishöjningar. Ett månadskort med Storstockholms Lokaltrafik höjs med omkring 90 kronor och priset på en tågresa från Stockholm till Göteborg tur och retur stiger med i snitt 200 kronor. Detta samtidigt som momssatsen sänks med 3 procentenheter på personbilar och fordonsbränsle. - Detta vore mycket negativt för miljön och trafikförsörjningen. Den positiva trenden för tågtrafiken skulle brytas. Prishöjningarna skulle försvaga trafikutbudet framför allt i glesbygden, säger Peder Wadman, VD på Tågoperatörerna. Momshöjningen kan även få trafiksäkerhetsmässiga följder. - En momshöjning skulle tvinga idrottsklubbarna att välja mindre trafiksäkra sätt att transportera sina ungdomar. Föreningar med flera lag förlorar nämligen tiotusentals kronor per år på förslaget, säger Jan-Erik Kjellberg, förbundsdirektör på Svenska Bussbranschens Riksförbund. De nio branschföreningarna anser att momsen istället borde sänkas till noll procent (med bibehållen bidragsrätt) då kollektivtrafiken så tydligt bidrar till att uppfylla en mängd samhällsmål. Det vore ett utmärkt sätt för regering och riksdag att genom en sänkning visa att de menar allvar med att kollektivtrafiken är samhällsnyttig, slås det fast i remissvaret. OBS! En bilaga med exempel på prishöjningar bifogas detta pressmeddelande För ytterligare information, kontakta: Märta-Lena Schwaiger, vd, Sv. Lokaltrafikföreningen, 070-528 08 70, Peder Wadman, vd, Tågoperatörerna, 070-602 14 46, Lennart Hamnered, ordf., Svenska Taxiförbundet, 070-557 45 50, Jan-Erik Kjellberg, förbundsdirektör, Svenska Bussbranschens Riksförbund, 070-359 05 26, Lars Sandberg, projektledare, Buss & Samhälle, 070-648 55 99, Arne Welin, ordf. SWEREF, 070-755 14 57, Peter Jeppsson, vd, Transportgruppen, 0730-44 71 01, Erik Helleryd, vd, KFS, 070-320 09 51, Janne Rudén, förbundsordf., SEKO, 070-523 53 75 Bilaga till pressmeddelande Räkneexempel på prishöjningar på grund av momshöjning I beräkningarna tar vi inte hänsyn till några volymförändringar (till följd av minskad efterfrågan). Det är dock troligt att flera företag kommer att bli tvungna att höja priserna med mer än momshöjningen för att kompensera för en volymminskning. Om inget annat anges är det normalpris för en vuxen, enkel resa. Resa Färdmedel Pris i dag Pris med ny Höjning i kr (moms 6 %) moms på 21,7 procent Månadskort SL Linjetrafik 600 kr 689 kr 89 kr Månadskort SL Linjetrafik 360 kr 414 kr 54 kr (ungdom) Månadskort Linjetrafik 900 kr 1033 kr 133 kr Dalatrafik Månadskort Linjetrafik 580 kr 666 kr 86 kr Dalatrafik (ungdom) Månadskort X- Linjetrafik 1330 kr 1527 kr 197 kr Trafik Månadskort X- Linjetrafik 500 kr 574 kr 74 kr Trafik (ungdom) Stockholm- Expressbuss 240 kr 275 kr 35 kr[1] Linköping Göteborg- Expressbuss 401 kr 460 kr 59 kr Stockholm Sundsvall- Expressbuss 220 kr 253 kr 33 kr Stockholm Stockholm- Expressbuss 520 kr 598 kr 78 kr Luleå PRO-resa: Turistresa med 6997 kr[3] 8033 kr 1036 kr Solna-Gimo buss Herrgård-Sala Silvergruva- Lasse Åbergs Museum-Solna [2] Resa till Beställningstrafik 4167 kr 4785 kr 618 kr[5] match för med buss idrottsklubb i Mellansverige [4] X2000 Interregional 691 kr 793 kr 102 kr Stockholm- tågtrafik Göteborg, 2 kl Stockholm Taxi 300 kr 344 kr 44 kr city- Skärholmen (helgkväll) Stockholm Taxi 475 kr 545 kr 70 kr city-Arlanda flygplats Stockholm- Passagerarfartyg 760 kr 873 kr 113 kr Husarö (familj) två vuxna, två barn -------------------------------------------------------------------------------- [1] Om en student som studerar vid universitetet i Linköping reser till Stockholm varannan helg för att träffa föräldrar och vänner ökar studenternas kostnader med 1 400 kr/år. [2] Fiktiv pensionärsresa, priset är uträknat i ett kalkylprogram som används för turist- och beställningstrafikuppdrag med buss. [3] För hela sällskapet [4] Fiktiv idrottsklubbsresa i 8 mil, priset är uträknat i ett kalkylprogram som används för turist- och beställningstrafikuppdrag med buss. [5] Om klubben har tio lag som spelar borta varannan helg så blir prisökningen för klubben 3 090 kr/vecka. Om säsongen är 30 veckor blir merkostnaden för klubben 92 700 kr/år