Några ljusglimtar för kollektivtrafiken i den transportpolitiska propositionen

Svenska Lokaltrafikföreningen, SLTF, anser att den transportpolitiska propositionen innehåller några ljusglimtar för kollektivtrafiken men inte tillräckligt konkreta. Positivt är regeringens förslag om att utreda skattelättnader för de som väljer kollektivtrafiken och bättre förutsättningar för samordning av färdtjänst och sjukresor. - En av ljusglimtarna är regeringens förslag att tillsätta en utredning om skattelättna-der för resor med kollektivtrafiken, säger Ingemar Karlsson, ordförande för SLTF. Vi välkomnar att man tagit till sig en av kollektivtrafikens viktiga samhällsnyttor – att ett ökat kollektivt resande är en viktig del i att få ned koldioxidutsläppen för transportsek-torn. - Vi hade dock önskat att regeringen redan i propositionen hade kommit med konkre-ta lösningar, säger Ingemar Karlsson. Nu kommer det tyvärr att dröja ytterligare in-nan åtgärder vidtas för att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft. En kontroversiell fråga har varit ett system för att ersätta resenärer som drabbats av förseningar och andra störningar. SLTF anser att det är positivt att kollektivtrafikbola-gen nu ges möjlighet att utforma systemet själva. - Den nya lagen som föreslås blir därmed ett komplement till de resegarantier som redan finns hos trafikhuvudmännen, säger Ingemar Karlsson. En annan viktig fråga som vi fått gehör för är att man gör en översyn av regelverket om sanktioner mot re-senärer som inte betalar sin biljett. - Vi har nu också äntligen fått gehör för de problem som kommuner och landsting har med att utan föregående upphandling få flytta över och samordna sina beställnings-centraler till sina trafikhuvudmän. Vi ser fram emot att man nu har för avsikt att hitta en lösning, säger Ingemar Karlsson. Propositionens förslag att inrätta ett stationsråd som ska samordna statens agerande och utarbeta en nationell plan för stationernas utveckling tillsammans med andra be-rörda aktörer välkomnas också av SLTF. SLTF tycker också att det är positivt att re-geringen ger trafikhuvudmännen i norra Sverige förtroendet att ta ansvar för att gemensamt organisera järnvägstrafiken. För ytterligare kommentarer: Ingemar Karlsson, ordförande, SLTF, tel 070-580 87 05