Skarp kritik mot kontantstopp i kollektivtrafiken

Svenska Lokaltrafikföreningen, SLTF riktar skarp kritik mot att regeringen ställt sig bak-om Arbetsmiljöverkets krav om kontantstopp i SLs busstrafik från 1 april 2007. Förbud mot kontanter i busstrafiken riskerar att bli vägledande för hela landet.

- Jag är oerhört förvånad över regeringens beslut, säger Mona Boström, Vd på SLTF. Vår ståndpunkt är likt tidigare att det är viktigt att minimera kontanthantering. Däremot hävdar vi med bestämdhet att vi ska och kan lösa denna fråga inom branschen utan för-bud.

- Branschen arbetar med ett flertal åtgärder för att minska kontanthanteringen och göra den säkrare, fortsätter Mona Boström. Bland annat kommer införandet av det nya smarta resekortet att kraftigt minska kontanterna ombord. Att utöka antalet försäljningsställen är också en bra åtgärd och något som pågår över i princip hela landet. Men det löser inte alla problem, bland annat har vi ett stort antal sällanresenärer i exempelvis glesbygden.

Under 2005 kom ca 25% (40% om SL borträknas från nationella snittet) av intäkterna till kollektivtrafiken via ombordförsäljning.
- Ett förbud skulle i förlängningen drabba resenärerna hårt, säger Mona Boström. In-täktsbortfallet skulle med största sannolikhet innebära ett minskat utbud och att förare måste sägas upp.

Det huvudsakliga problemet med hot och våld i kollektivtrafiken är inte förknippat med rån eller rånrisk. De flesta hotfulla situationer uppstår i samband med viseringen eller då stö-kiga personer "muckar gräl" med personalen av annan anledning. De problemen kommer vi inte tillrätta med genom att ta bort kontanthanteringen, risken är tvärtom att de ökar om resenärerna inte får åka med om de inte har en förköpt biljett.

- Vi måste jobba med ett flertal åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för personalen och samtidigt bibehålla servicen till våra resenärer. En viktig åtgärd är kameraövervakning i fordonen, något som ökar tryggheten för alla.

För ytterligare kommentarer:
Mona Boström, Vd, SLTF, tel 070-528 08 70