SLTF kommenterar beslut om gemensam trafikeringsrätt för trafikhuvudmännen i Sydsverige

Regeringen har idag beslutat att bifalla Skånetrafikens, Hallandstrafikens, och Västtrafiks ansökan om gemensam trafikeringsrätt för Öresundstågen på sträckan Malmö–Göteborg, samt Skånetrafikens och Länstrafiken Kronobergs ansökan om gemensam trafikeringsrätt för Öresundstågen på sträckan Malmö-Alvesta. Trafikeringsrätten tilldelas på försök från och med den 1 januari 2009 till utgången av 2016.

– Det är glädjande att regeringen äntligen har fattat det här beslutet. Det är ett steg i rätt riktning. Nu kan länstrafikbolagen i södra Sverige på ett ännu bättre sätt sätta resenären i centrum i ett väl utvecklat regionalt pendlingssystem, säger <b>Christer G Wennerholm</b> (m), styrelseordförande för Svenska Lokaltrafikföreningen, SLTF.

– Beslutet ger möjlighet till en stark utveckling i regionen. Samtidigt ställer det stora krav på våra medlemmar, länstrafikbolagen, att samordna den regionala tågtrafiken med den interregionala. Resenärer vill både kunna dagspendla och ha ett bra utbud av långväga resmöjligheter, säger <b>Charlotte Wäreborn Schultz</b>, Vd för Svenska Lokaltrafikföreningen, SLTF.

<b>För ytterligare information:</b>
Johan Wredberg, pressekreterare åt Christer G Wennerholm, 070-737 41 80