Svenska folket allt nöjdare med kollektivtrafiken

Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF) har sammanställt 2005 års resultat av Kollek-tivtrafikbarometern. Månadsvis intervjuas ett statistiskt urval av svenska folket mellan 15-75 år per telefon, såväl allmänhet (både resenärer och icke resenärer) som kun-der (resenärer). En analys av resultaten från år 2005 där totalt 36.400 svenskar till-frågats visar att svenska folket är allt nöjdare med kollektivtrafiken. - 2005 års resultat visar att 71 % av kunderna är nöjda med kollektivtrafiken i Sveri-ge, det vill säga ger betyg 4 och 5 på en femgradig skala. Det är en ökning med 4 procentenheter sedan förra året, säger Märta-Lena Schwaiger, Vd på SLTF. Motsva-rande siffra för riksgenomsnittet vad gäller allmänheten är 60 % - en ökning med 3 procentenheter sedan 2004. - En ökning med hela 4 procent nöjdare kunder jämfört med förra året är naturligtvis ett kvitto på kundernas uppskattning, säger Märta-Lena Schwaiger, Vd på SLTF. Vi är stolta och glada över att branschens arbete med en ökad kundfokusering börjar ge resultat. Vårt mål är att riksgenomsnittet för kunderna (åker minst en gång i månaden kollektivt) höjs till 77 % redan till år 2007. Toppbetyg för färdtjänst och sjukresor Under 2005 genomfördes totalt 16 200 intervjuer med färdtjänst- och sjukreseresenä-rer runt om i Sverige. Resenärerna blir intervjuade dagen efter resan via telefon. Frå-gorna berör dels själva beställningen, dels transporten som sådan. Undersökningen ”Barometern för anropsstyrd trafik” startades under våren 2004. - 93 % var nöjda eller mycket nöjda med den senast genomförda resan och beställ-ningen. Den funktionella kvaliteten är alltså oerhört hög, säger Maria Rydström, pro-jektansvarig på SLTF. Ytterst få branscher är ens i närheten av dessa siffror. Undersökningen visar också att drygt 90 % av dem som rest kommer fram i tid. Re-senären är lika nöjd med resan oavsett om man får åka själv i bilen eller tillsammans med någon annan. Samtliga frågor som ställts i undersökningarna med siffror på riksgenomsnittet bifogas. För mer information: Kollektivtrafikbarometern, Anita Stenhardt, 08-788 08 69, 070-588 08 69 Barometer för anropsstyrd trafik, Maria Rydström, 08-788 08 65, 070-365 08 65. SLTF är läns- och lokaltrafikens branschorganisation i Sverige. SLTF arbetar med intressebevakning, information och opinionsbildning samt affärs- och marknadsutveckling för att utveckla kollektivtrafiken. Varje år görs cirka en miljard resor med den lokala och regionala kollektivtrafiken i Sverige.