2009 ett nytt rekordår för McDonald’s i Sverige

Report this content

2009 blev ett år då McDonald’s i Sverige återigen slog nya försäljnings- och besöksrekord, trots ekonomisk recession i omvärlden. Omsättningen blev nära 4,5 miljarder kronor, vilket är en försäljningsökning med 151 miljoner kronor (3,5 procent) jämfört med 2008. 428 000 gäster besökte dagligen de 222 McDonald’s-restaurangerna runt om i Sverige, en ökning med drygt 16 000 gäster per dag sedan föregående år.  Under året rekryterades cirka 4 200 personer, vilket är drygt 800 mer än 2008.

– Att kunna genomföra så omfattande nyrekrytering är naturligtvis något vi är extra stolta över när konjunkturen viker. Cirka 4 200 nya medarbetare är över 800 fler än under 2008 och väsentligt fler än vi ursprungligen hade planerat. Ökad personaltäthet innebär ökad service på våra restauranger, men också att fler ungdomar får ta ett första steg ut i arbetslivet, säger Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på Svenska McDonald’s AB.

Svenska McDonald’s AB, som äger 24 procent av McDonald’s restauranger i Sverige, ökade vinsten med 30 procent till 136 miljoner kronor 2009. Detta trots att det totala antalet restauranger i den egna rörelsen var fyra stycken färre jämfört med 2008. Dessa restauranger övergick från Svenska McDonald’s AB till att bli franchiseägda under året. De 76 procent av restaurangerna som ägs och drivs av lokala entreprenörer på franchisebasis redovisar egna bokslut, men även i denna del av verksamheten ökade kassaflödena.

– Under 2009 hade vi hela 156 miljoner gäster, ett kvitto på att vår långsiktiga satsning på en bra och bred meny, på hög servicenivå och ombyggda restauranger med flera nya designkoncept, håller. En annan viktig framgångsfaktor är det lokala entreprenörskapet, att allt fler restauranger ägs och drivs av duktiga lokala företagare med franchisekontrakt. Alla dessa satsningar fortsätter med oförminskad kraft under 2010, säger Waldemar Nuvall, vd för Svenska McDonald’s AB.

För mer information, kontakta:

Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på Svenska McDonald’s AB, 070-354 85 03, raymond.mankowitz@se.mcd.com

Fakta om McDonald’s

McDonald’s är Sveriges största restaurangkedja. De 12 000 medarbetarna serverar varje dag mat till 428 000 gäster på någon av våra restauranger från Ystad till Luleå. 76 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är landets största privata arbetsgivare för ungdomar. Här arbetar över 90 olika nationaliteter och cirka 30 procent av medarbetarna, inklusive cheferna, har en annan kulturbakgrund. Restaurangerna erbjuder en bred meny med över 300 olika möjliga måltidskombinationer och råvaror av hög kvalitet, t ex 100 procent rent nötkött. McDonald’s har under många år arbetat för att utvecklas hållbart i alla delar av verksamheten, från jord till bord och återvinning. McDonald’s har bland annat uppmärksammats för sitt prisbelönta mångfaldsarbete och för sitt samarbete med idrottsrörelsen, Läsrörelsen och Ronald McDonald Hus. Läs mer på www.mcdonalds.se.

Taggar: