Kvinnlig entreprenör gör innovativ nysatsning i Skåne - Ättekulla blir McDonald’s 222:a restaurang i Sverige

Report this content

Idag öppnar McDonald’s sin 222:a restaurang i Sverige. Restaurangen etableras i södra Sverige, närmare bestämt i Ättekulla utanför Helsingborg. Lokalbon och franchisetagaren Christina Richter står bakom nysatsningen som innebär 70 nya jobb i Helsingborg. Även fokus på miljö och innovation är viktigt för Richter. På restaurangen invigs samma dag Ättekullas första laddstation för elbilar i samarbete med Öresundskraft. En investering i energieffektiv LED- belysning innebär exempelvis en besparing med 40 000 KwH årligen. En ny lekmatta, framtagen av KTH och Gymnastik- och idrottshögskolan, lanseras för att stimulera till aktiv lek.

Helsingborgsbon Christina Richter har jobbat på McDonald’s i över 25 år och fortsätter att investera lokalt. Idag öppnar McDonald’s sin 222:a restaurang i Ättekulla, utanför Helsingborg. Restaurangen i Ättekulla innebär 70 nya jobb i Helsingborg.

– Det känns roligt att fortsätta expandera på min hemmaregion och skapa arbetsmöjligheter för framförallt ungdomar. Särskilt kul är nu att kunna ta tillvara på den nya tekniken och att vi ständigt gör förbättringar på ett område som vi brinner för – miljön, säger Christina Richter, franchisetagare McDonald’s Ättekulla, Ängelholm och Helsingborg.

På den nya restaurangen satsar McDonald’s på ett nytt system för en mer energieffektiv belysning. LED-belysning ihop med övriga effektiva belysningssystem innebär en minskad energiförbrukning med 40 000 KwH per år. I samband med nyöppningen invigs även Ättekullas första laddstation för elbilar i samarbete med energibolaget Öresundskraft. Öresundskraft invigde redan förra året tre laddstolpar i Helsingborgsområdet och finns på plats under invigningen och premiärladdar elbilar. Laddstationen ingår i McDonald’s nationella testsatsning på laddinfrastruktur för kompletteringsladdning i vardagen.

– Det här är framtidens bilar och vi vill med satsningen på elbilar slå ett slag för både framtiden och miljön. Vi försöker alltid tänka på nästa generation och det är därför tacksamt att göra detta tillsammans med andra företag som McDonald’s som också ligger i framkant i sitt miljöengagemang, säger Per Lundgren, projektledare Elbilar på Öresundskraft.

En ny lekmatta för McDonald’s, som är framtagen av KTH och Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, kommer även att finnas på restaurangen. Mattan ska med ljus och ljud utgöra ett komplement i McDonald’s lekmiljöer för att stimulera till aktiv lek för barn mellan tre och tolv år. Ättekulla blir den första McDonald’s-restaurangen med den nya mattan.

För mer information, kontakta:

Christina Richter, ägare McDonald’s Ättekulla, Ängelholm och Helsingborg, 076-858 09 89, christina.richter@se.mcd.com

Fakta om McDonald’s

McDonald’s är Sveriges största restaurangkedja. De 12 000 medarbetarna serverar varje dag mat till 428 000 gäster på någon av de 222 restaurangerna från Ystad till Luleå. Cirka 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är landets största privata arbetsgivare för ungdomar. Här arbetar över 90 olika nationaliteter och cirka 30 procent av medarbetarna, inklusive cheferna, har en annan kulturbakgrund. McDonald’s medarbetare serverar god och varierad mat samt erbjuder snabb och vänlig service i rena, moderna restauranger. Restaurangerna erbjuder en bred meny med över 300 olika möjliga måltidskombinationer och råvaror av hög kvalitet, t ex 100 procent rent nötkött. McDonald’s har under många år arbetat för att utvecklas hållbart i alla delar av verksamheten, från jord till bord och återvinning. McDonald’s har bland annat uppmärksammats för sitt prisbelönta mångfaldsarbete och för sitt samarbete med idrottsrörelsen, Läsrörelsen och Ronald McDonald Hus. Läs mer på www.mcdonalds.se

Taggar: