McDonald’s förstärker med nordisk finansdirektör

Report this content

Britt Hansson börjar som nordisk finansdirektör på McDonald’s. Hon kommer närmast från tjänsten som finansdirektör på OKQ8.

I rollen som Nordic Chief Financial Officer får Britt Hansson direktansvar för Svenska McDonald’s och en övergripande roll för Finland, Norge och Danmark. Sammantaget omsätter McDonald’s i Norden omkring 875 miljoner EURO om året. – Det ska bli spännande att jobba i en nordisk organisation och jag tror att mina erfarenheter från OKQ8 kommer att vara värdefulla i min nya roll på McDonald’s, säger Britt Hansson, nordisk finansdirektör på McDonald’s. Britt Hansson har arbetat i en rad ledande befattningar på OKQ8, bland annat som kundservicechef, chefscontroller och finansdirektör. Hon var med och startade OKQ8:s bankverksamhet och var VD för densamma. Tidigare har Britt arbetat på Skatteverket med bland annat ekobrottsutredningar inom operation krogsanering. Vid sidan av arbetet på McDonald’s deltar Britt Hansson i Styrelsekraft, regeringens nationella program för ökad jämställdhet i bolagens styrelser, där 200 kvinnor får styrelseutbildning med stöd av mentorer och utbildningsstipendier.