Österrike ska inspirera Sveriges framtidsbönder

Report this content

LRF Ungdomen och McDonald’s vill stärka entreprenörskapet inom svenskt lantbruk genom ett Kunskapsprogram. Och idag inleds för tredje året jakten på de framtidsbönder som ska få delta i programmet, som i år består av en kunskapsresa till Österrike och en ledarskapsutbildning på McDonald’s Business School.

Kunskapsprogrammet är ett gemensamt initiativ från McDonald’s och LRF Ungdomen som riktar sig till unga lantbrukare. Syftet med programmet är att främja generationsväxling och entreprenörskap bland unga lantbrukare i Sverige. Dessutom får deltagarna nya perspektiv på sin verksamhet och chans att stärka sitt personliga nätverk.

Kunskapsprogrammet består av en kunskapsresa och en ledarskapsutbildning. I år kommer fyra unga vinnare att åka till Österrike. Resan kommer bland annat omfatta enskilda möten och diskussioner med unga österrikiska lantbrukare och med McDonald’s samarbetspartners. Deltagarna på resan får sedan, tillsammans med en större grupp unga lantbrukare, möjlighet att delta i ledarskapsutbildningen som hålls på McDonald’s Business School.

– Omvärldsanalys och ledarskap kommer vara viktiga delar för framtidens lantbruksföretagare. Därför är det roligt att kunna erbjuda våra medlemmar möjligheten att ta del av Kunskapsprogrammet för att inspireras och stärkas i sitt företagande, säger Kristina Yngwe, ordförande för LRF Ungdomen.

– Som restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött och en stor inköpare av andra jordbruksprodukter är McDonald’s beroende av ett konkurrenskraftigt och starkt svenskt jordbruk. Vårt samarbete med LRF Ungdomen är en långsiktig ambition att stödja den utvecklingen, säger Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör Svenska McDonald’s och jurymedlem.

Urvalet till Kunskapsprogrammet görs av en jury som består av landsbygdsminister Eskil Erlandsson, McDonald's kommunikationsdirektör Raymond Mankowitz, LRF Ungdomens ordförande Kristina Yngwe samt Emma Knaggård Wendt som är ordförande i Young Entrepreneurs of Sweden.

LRF och McDonald’s har sedan 2011 ett samarbete som syftar till att långsiktigt stärka det svenska lantbruket. Tillsammans försöker man bland annat att hitta modeller som ska stärka konkurrenskraften bland svenska nötköttsproducenter och i oktober ska det nyinstiftade Hållbarhetsstipendiet på 100 000 kronor delas ut till en bonde som har gjort det där lilla extra för ett hållbart lantbruk.

För mer information, kontakta:
Frida Berg, presschef på McDonald's, 070-354 8505, media@se.mcd.com,
LRFs pressjour, 08-787 57 77, press@lrf.se

Om McDonald’s i Sverige
Med cirka 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Varje dag besöker ca 435 000 gäster någon av våra restauranger. Över 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är idag restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött. Sedan 2010 är McDonald’s certifierat av Astma- och Allergiförbundet inom ramen för Tryggare mat, som enda restaurangkedja i Sverige. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.

Om LRF Ungdomen
Är en organisation och ett nätverk för unga studerande, anställda och egna företagare inom jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Vi är cirka 18 000 medlemmar och finns på 24 ställen i Sverige. Vår drivkraft är att vara med och påverka hur framtidens jord- och skogsbruk ska se ut och att inspirera fler att välja de gröna näringarna som sysselsättning. Vi ska föra dialog med samhälle och konsument om hur den svenska landsbygden ska blomstra i framtiden.

Taggar: