Så rekryteras framtidens råvaruleverantörer: Unga lantbrukare får utbildning i Storbritannien

Report this content

McDonald’s och LRF vill säkra framtidens livsmedelsleverantörer. I ett helt nytt utbytesprogram ska unga lantbrukare få spetsa sina kunskaper kring entreprenörskap. Den första kullen skickas inom kort till Storbritannien som ligger långt fram när det gäller samarbete mellan lantbrukssektorn och övrigt näringsliv.

Det nya kunskapsprogrammet är en långsiktig satsning som McDonald’s och LRF Ungdomen gör tillsammans. Rekryteringen av unga lantbrukare till programmet kommer att ske i en jury som består av landsbygdsminister Eskil Erlandsson, McDonald's kommunikationsdirektör Raymond Mankowitz, LRF Ungdomens ordförande Kristina Yngwe och Emma Knaggård Wendt som är ordförande i Young Entrepreneurs of Sweden och entreprenör.

Unga lantbrukare är framtiden för Sverige - det nya matlandet. Samtidigt är generationsväxlingen inom sektorn är en stor utmaning. Kunskapsprogrammet syftar därför till att uppmuntra företagande bland unga lantbrukare.

Programmet riktar sig till personer under 30 år som antingen äger ett lantbruksföretag, eller är anställd lantbrukare med ansvar på en gård med inriktning mot nöt- eller mjölkproduktion. I år får deltagarna åka till Storbritannien för kunskapsutbyte med brittiska kollegor inom lantbrukssektorn.

– Vi vill bidra till att öka intresset för jobb inom lantbrukssektorn bland unga och rusta en ny generation lantbrukare för framtida utmaningar. Dessa ungdomar är viktiga för McDonald’s framtida försörjning av svenska råvaror med bästa kvalitet, säger McDonald's kommunikationsdirektör Raymond Mankowitz.

Initiativet är en del i ett långsiktigt samarbete mellan McDonald’s och LRF med målsättningen att bidra till ett mer konkurrenskraftigt svenskt lantbruk.

– Vi hoppas att kunskapsprogrammet ska ge idéer och mod till unga lantbrukare i Sverige att driva eget. Att komma ut och inspireras av andra länder ger viktig kunskap som vi kan ha stor nytta av, säger LRF Ungdomens ordförande Kristina Yngwe.

– Unga entreprenörer är otroligt viktiga för Sveriges framtid. Initiativ som detta med erfarenhetsutbyte över gränserna gör att man hittar sitt eget recept till framgångsrikt företagande säger Emma Knaggård Wendt, ordförande i Young Entrepreneurs of Sweden och entreprenör.

Rekryteringen av deltagare sker fram till den 25 augusti. Presentation av de utvalda lantbrukarna kommer att ske i slutet av september.

För mer information, kontakta:
Frida Berg, presschef på McDonald’s, mobil: 070-354 8505, e-post: frida.berg@se.mcd.comEmma Johansson, ledamot i LRF Ungdomens riksstyrelse, mobil: 073- 426 3434, e-post: a06emjo1@stud.slu.se

Eller läs mer på: www.mcdonalds.se/kunskapsprogram

Om McDonald’s i Sverige
Med 221 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Varje dag besöker ca 440 000 gäster någon av våra restauranger. Ca 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är idag restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött och även en stor inköpare av andra jordbruksprodukter.

Om LRF Ungdomen
Är en organisation och ett nätverk för unga studerande, anställda och egna företagare inom jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Vi är cirka 18 000 medlemmar och finns på 24 ställen i Sverige. Vår drivkraft är att vara med och påverka hur framtidens jord- och skogsbruk ska se ut och att inspirera fler att välja de gröna näringarna som sysselsättning. Vi ska föra dialog med samhälle och konsument om hur den svenska landsbygden ska blomstra i framtiden.

Taggar: