Benedikte är Skånes och Nordens största franchisetagare – öppnar nytt i Hyllie

Den 22 november öppnar Benedikte Holmberg en ny McDonald’s-restaurang i Hyllie. Därmed stärker hon sin position som Nordens största franchisetagare inom McDonald’s. Hyllie är ett nytt och expansivt handelsområde med bland annat Malmö Arena och det nya köpcentret Emporia.

-          Genom att utöka min närvaro i Malmö hoppas jag kunna fortsätta bidra positivt till utvecklingen av staden och regionen. Att samtidigt stärka McDonald’s position som den största privata ungdomsarbetsgivaren är något som inspirerar mig till att fortsätta växa. Den nya restaurangen skapar 50-60 nya jobb och jag hoppas kunna bidra till att många unga nu får sitt första steg in på arbetsmarknaden, säger Benedikte Holmberg.

Benedikte Holmberg har redan en stark profil som lokal företagare i Skåneregionen. Hon har sedan tidigare 14 restauranger i Malmö- och Lundområdet. Hennes restauranger hade 2011 cirka 240 miljoner i omsättning – vilket motsvarar fem procent av omsättningen för McDonald’s i Sverige. Öppningen av restaurangen är en del i Svenska McDonald’s tillväxtplan.

-          Det känns fantastiskt kul att vara en del av Hyllie. Restaurangen har ett väldigt bra läge, både med tanke på arenan och Emporia. Med en blandning av affärer och kontorslokaler i shoppingcentret hoppas jag på högt tryck såväl under veckodagarna som på kvällar och helger, säger Benedikte Holmberg, franchisetagare för den nya McDonald’s-restaurangen.

På Benedikte Holmbergs restauranger jobbar idag cirka 670 anställda från ett 50-tal olika länder. Vid sidan av sitt företag sitter Benedikte Holmberg i styrelserna för både Malmö Citysamverkan och Malmö Cityförening. Den nya McDonald’s-restaurangen kommer bidra med minst 50-60 arbetstillfällen.

McDonald’s planerar att öppna 50 nya restauranger i Sverige de kommande fem åren.

Faktaruta
Namn: Benedikte Holmberg
Ålder: 49 år
Familj: Gift med Leif, sönerna Calle 22 år och Joel 19 år
Yrke: Franchisetagare McDonald’s
Senast lästa bok: Eldvittnet, Lars Kepler
Förebild: Entreprenören Percy Nilsson, tack vare honom finns Hyllie på kartan och vi kan öppna en ny restaurang

För mer information eller pressvisning, kontakta:
Benedikte Holmberg, franchisetagare, 0706-623 416, benedikte.holmberg@se.mcd.com
Håkan Ström, presschef McDonald’s Sverige, 070-354 8505, hakan.strom@se.mcd.com

Pressbilder finns på www.mcdonalds.se under Newsroom/McDonald’s på Flickr

Om McDonald’s i Sverige Med 219 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Varje dag besöker ca 435 000 gäster någon av våra restauranger. Över 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är idag restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött. Sedan 2010 är McDonald’s certifierat av Astma- och Allergiförbundet inom ramen för Tryggare mat, som enda restaurangkedja i Sverige. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.