Den första Öppna gården i Lidköping: Lidköpingspolitiker på besök hos lokal McDonald’s-leverantör

Idag var det andra gången i Skaraborg som McDonald’s genomförde sitt initiativ ”Öppna gårdar” hos en av restaurangskedjans över 1000 matleverantörer i landet. Initiativet är en del i det långsiktiga samarbetet mellan McDonald’s och Sveriges lantbrukare som för McDonald’s går ut på att säkra framtida råvaruleveranser.  Riksdagspolitikerna Christer Winbäck (FP) och Sten Bergheden (M) samt kommunstyrelsens ordförande Kjell Hedvall (S) fick idag besöka bonden Magnus Knutsson.

Besökarna som var med på aktiviteten fick följa matens väg från bondgård till restaurang. På McDonald’s restaurang i Lidköping fick gästerna en genomgång av allt ifrån McDonald’s kvalitetstänk kring maten till att se hur hamburgarna tillagas. Efter restaurangbesöket åkte gästerna till Magnus Knutssons bondgård, Ödegården lantbruk, som han driver tillsammans med sin far och bror. Magnus är en av McDonald’s över 1000 svenska leverantörer av råvaror. Under en rundvandring fick gästerna insyn i arbetet på gården samt i de utmaningar som moderna lantbrukare möter idag. Förra året genomförde McDonald’s Öppna gårdar i bland annat Mariestad. McDonald’s-franchisetagaren Carina Wilhelmsson driver nämligen flera restauranger i Skaraborg, däribland i Mariestad och Lidköping. I Skaraborg finns också flera lantbrukare som levererar råvaror till McDonald’s.

– Jag vill att mina gäster ska ha kännedom om kvaliteten i den mat vi serverar och var vår mat kommer ifrån. När gästerna får se matens väg från jord till bord ökar deras förståelse för hur mycket arbete som faktiskt läggs ner i hela matkedjan. Detta skapar en grund för utvecklingen av ett starkt svenskt lantbruk, men även ett starkare näringsliv lokalt, säger Carina Wilhelmsson, franchisetagare i Lidköping, Falköping, Mariestad och Skara.

McDonald’s inledde för tre år sedan ett långsiktigt samarbete med LRF, där målet är att bidra till att stärka konkurrenskraften inom det svenska jordbruket. Under hösten kommer några av de över 1000 svenska bönder runt om i Sverige som samarbetar med McDonald’s att öppna upp sina gårdar för besök tillsammans med McDonald’s lokala franchisetagare. Öppna gårdar är ett sätt att berätta för allmänheten om ursprung och kvalitet på den mat som serveras på restaurangerna och en av flera satsningar som McDonald’s genomför för att lyfta fram mervärdet i det svenska lantbruket och i förlängningen bidra till ett livkraftigt svenskt lantbruk.

– McDonald’s initiativ med Öppna gårdar innebär att vi kan skapa en starkare förankring mellan gästerna och oss lantbrukare. Det ger mig möjligheten att direkt informera gästerna om de mervärden som finns i svensk mat och om hur vi arbetar med djuromsorg och miljöhänsyn, säger lantbrukaren Magnus Knutsson.

McDonald’s är idag restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött och även en stor inköpare av andra lokala jordbruksprodukter som mjölk. All mjölk som McDonald’s säljer på sina restauranger idag är ekologisk mjölk från Arlabönder runtom i Sverige.

Frida Berg, presschef på McDonald’s, telefon: 070-354 8505, e-post: frida.berg@se.mcd.com.

Läs mer om Öppna gårdar på: www.mcdonalds.se/bonde
Pressbilder kommer att finnas på Flickr.

Med cirka 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Varje dag besöker ca 435 000 gäster någon av våra restauranger. Över 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är idag restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött. Sedan 2010 är McDonald’s certifierat av Astma- och Allergiförbundet inom ramen för Tryggare mat, som enda restaurangkedja i Sverige. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.