Den första Öppna gården i Växjö: Växjöpolitiker på besök hos lokal McDonald’s leverantör

Idag var det premiär i Växjö för McDonald’s initiativ ”Öppna gårdar” hos en av restaurangskedjans över 1000 matleverantörer i landet. Initiativet är en del i det långsiktiga samarbetet mellan McDonald’s och Sveriges lantbrukare som för McDonald’s går ut på att säkra framtida råvaruleveranser.  Idag fick ett flertal av kommunstyrelsens ledamöter, däribland kommunalrådet Per Schöldberg (C), och riksdagsledamöter från länet, däribland Katarina Brännström (M), besöka den ekologiska Arlabonden Mikael Andersson.

Med på besöket var utöver politiker även LRF:s regionsordförande i sydost, Lars-Ove Johansson. Besökarna fick följa matens väg från bondgård till restaurang. På McDonald’s restaurang i Växjö fick gästerna en genomgång av allt ifrån McDonald’s kvalitetstänk kring maten till att se hur hamburgarna tillagas. Därefter åkte gästerna till mjölkgården som ägs av Arlabonden Mikael Andersson, en av McDonald’s över 1000 svenska leverantörer av råvaror. Under en rundvandring fick gästerna insyn i arbetet på gården samt i de utmaningar som moderna lantbrukare möter idag.

– Jag tycker det är viktigt att lyfta fram de över 1000 svenska bönder som levererar råvaror till McDonald’s. Lantbrukarnas arbete är en viktig faktor för att våra gäster ska kunna få mat av högsta kvalitet. För oss är det viktigt att säkra våra framtida råvaruleveranser av svenskt, säger Tomas Johansson, franchisetagare i Växjö.

McDonald’s inledde för tre år sedan ett långsiktigt samarbete med LRF, där målet är att bidra till att stärka konkurrenskraften inom det svenska jordbruket. Under hösten kommer några av de över 1000 svenska bönder runt om i Sverige som samarbetar med McDonald’s att öppna upp sina gårdar för besök tillsammans med McDonald’s lokala franchisetagare. Öppna gårdar är ett sätt att berätta för allmänheten om ursprung och kvalitet på den mat som serveras på restaurangerna och en av flera satsningar som McDonald’s genomför för att lyfta fram mervärdet i det svenska lantbruket och i förlängningen bidra till ett livkraftigt svenskt lantbruk.

– Som mjölkbonde tycker jag att det är viktigt att fler aktörer ger sig in i debatten om lantbrukets framtid. Öppna gårdar är ett bra sätt att visa upp hur en modern gård i Sverige fungerar. Som mjölkbonde är det en självklarhet att jobba uthålligt med både djur, miljö och matsäkerhet, men det är avgörande för framtiden att vi är tillräckligt många bönder som levererar svenska råvaror, säger Mikael Andersson, ekologisk Arlabonde.

McDonald’s är idag restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött och även en stor inköpare av andra lokala jordbruksprodukter som mjölk. All mjölk som McDonald’s säljer på sina restauranger idag är ekologisk mjölk från Arlabönder runtom i Sverige.

Frida Berg, presschef på McDonald’s, telefon: 070-354 8505, e-post: frida.berg@se.mcd.com.

Läs mer om Öppna gårdar på: www.mcdonalds.se/bonde.
Pressbilder kommer att finnas på Flickr.

Med cirka 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Varje dag besöker ca 435 000 gäster någon av våra restauranger. Över 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är idag restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött. Sedan 2010 är McDonald’s certifierat av Astma- och Allergiförbundet inom ramen för Tryggare mat, som enda restaurangkedja i Sverige. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.