Den första Öppna gården på Gotland: Gotlandspolitiker på besök hos lokal McDonald’s leverantör

Idag var det Gotlandspremiär för McDonald’s initiativ ”Öppna gårdar” hos en av McDonald’s över 100 matleverantörer på ön. Initiativet är en del i det långsiktiga samarbetet mellan McDonald’s och Sveriges lantbrukare som för McDonald’s går ut på att säkra framtida råvaruleveranser.  Idag fick flera ledamöter av regionsstyrelsen, däribland vice ordförande Hanna Westerén (S) och riksdagsledamoten Gustaf Hoffstedt (M), besöka bonden Gunvor Berglund.

Besökarna som var med på aktiviteten fick följa matens väg från bondgård till restaurang. På McDonald’s restaurang i Visby fick gästerna en genomgång av alltifrån McDonald’s kvalitetstänk kring maten till en genomgång av hur hamburgarna tillagas. Därefter åkte gästerna till Gunvor och Anders Berglunds gård. Paret är två av McDonald’s över 1000 svenska leverantörer av råvaror. Gästerna fick bland annat se hur det går till att sköta de 600 djur som finns på gården och hur mjölkningen sker med hjälp av mjölkrobotar.

– Öppna gårdar är ett sätt att synliggöra de många lantbrukare vi samarbetar med. För mig är det väldigt viktigt att gästerna känner till kvaliteten i maten de äter. Enbart på Gotland finns över 100 McDonalds-leverantörer som tillsammans med oss bidrar till att utveckla det lokala näringslivet i Gotlandsregionen, säger Magnus Larsson, franchisetagare i Visby

McDonald’s inledde för tre år sedan ett långsiktigt samarbete med LRF där målet är att genom olika initiativ stärka konkurrenskraften inom det svenska jordbruket. Under hösten kommer några av de över 1000 svenska bönder som samarbetar med McDonald’s runt om i Sverige att öppna upp sina gårdar för besök tillsammans med McDonald’s lokala franchisetagare. Öppna gårdar är ett sätt att berätta för gästerna om ursprung och kvalitet på den mat som serveras på restaurangerna. Detta är en av flera satsningar som McDonald’s genomför för att lyfta fram mervärdet i det svenska lantbruket och i förlängningen bidra till ett livskraftigt svenskt lantbruk.

– För att stärka livskraften i det svenska lantbruket är det viktigt att såväl politiker, som lantbrukare och stora inköpare som McDonald’s jobbar tillsammans. Jag tycker att Öppna gårdar är ett jättebra initiativ då det ger oss en bra möjlighet att nå ut till lokala politiker och konsumenter och berätta om kvaliteten i våra råvaror och hur viktigt det är med svenskt lantbruk även i framtiden, säger Gunvor Berglund, mjölk- och köttbonde i Lokrume på Gotland.

McDonald’s är idag restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött och även en stor inköpare av andra lokala jordbruksprodukter som mjölk. All mjölk som McDonald’s säljer på sina restauranger idag är ekologisk mjölk från Arlabönder runtom i Sverige.

Frida Berg, presschef på McDonald’s, mobil: 070-354 8505, e-post: frida.berg@se.mcd.com.

Läs mer om Öppna gårdar på: www.mcdonalds.se/bonde

Pressbilder kommer att finnas på Flickr.

Med ca 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Varje dag besöker ca 440 000 gäster någon av våra restauranger. Ca 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är idag restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött och även en stor inköpare av andra jordbruksprodukter.