McDonald’s först i nya handelsområdet Gränby Köpstad

Idag, den 24 april, togs det första spadtaget för en ny McDonald’s-restaurang i det helt nya handelsområdet Gränby Köpstad i Uppsala. Spadtaget togs tillsammans med fastighetsbolaget Atrium Ljungberg som ansvarar för utbyggnaden av Gränby Köpstad. Restaurangen kommer att ha cirka 135 sittplatser och beräknas möjliggöra cirka 60 nya arbetstillfällen.

Restaurangen blir McDonald’s femte restaurang i Uppsala och är en del i McDonald’s strategi att öppna 50 nya restauranger på fem år.

– Den nya restaurangen kommer erbjuda våra gäster en modern och tilltalande restaurangupplevelse och samtidigt skapa jobb till cirka 60 personer, många av dem ungdomar. Handelsplatsen Gränby Köpstad och närheten till Uppsala och E4:an innebär dessutom något av ett drömläge för våra gäster, oavsett om de är uppsalabor, pendlare eller långväga resenärer, säger Kjell Arne Forsberg, etableringschef på McDonald’s.

Restaurangen kommer vara cirka 400 kvadratmeter stor och utformad med sober färgsättning och modern design. Vidare kommer restaurangen att vara utrustad med en tvåfilig McDrive för att snabbt kunna servera både gäster som färdas på E4:an och besökande från närområdet.

– Vårt mål är att Gränby i framtiden ska utgöra en nytänkande, miljösmart och expansiv stadsdel i storstaden Uppsala. Nu tar vi det första spadtaget för Gränby Köpstad och kommer därmed ett steg närmare visionen. Att McDonald’s som första aktör har valt att etablera sig här är mycket glädjande och kommer att bidra till att öka attraktiviteten för andra aktörer, säger Ingalill Berglund, vd Atrium Ljungberg.

Drygt 80 procent av McDonald’s cirka 220 restauranger i Sverige drivs av franchisetagare och så kommer även vara fallet för restaurangen i Gränby Köpstad. Handelsområdet Gränby Köpstad kommer fullt utbyggt innebära en handelsarea på 50 000 kvadratmeter med en parkering på 1 500 parkeringsplatser.

Frida Berg, presschef, mobil: 070-354 8505, e-mail: media@se.mcd.com

Pressbilder
Bilder på våra restauranger finns på www.mcdonalds.se under Newsroom/McDonald’s på Flickr.

Med cirka 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare i Sverige, varav många är unga. Det gör McDonald’s till Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Bland medarbetarna finns ca 100 nationaliteter representerade.  Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.