McDonald’s öppnar ny restaurang vid E6 i Kungsbacka

Det första spadtaget för en ny McDonald’s-restaurang vid Onsalamotet togs under torsdagen. Restaurangen kommer att ha bästa läge intill E6:an, erbjuda sittplatser för 130 gäster och kommer såväl interiört som exteriört att vara utformad enligt McDonald’s senaste koncept med sober färgsättning och modern design. Den nya McDonald’s restaurangen beräknas ge minst 60 nya arbetstillfällen.

– Restaurangen får ett utmärkt läge med god synlighet från vägen, förutom att Kungsbacka i sig är ett expansivt område. Med 50 parkeringsplatser och en byggnad på cirka 400 kvadrat-meter får den nya restaurangen hög kapacitet att ta hand om gäster både från närområdet och bland dem som färdas på E6, säger Charlotta Björk, Bygg- och Etableringschef på Svenska McDonald’s AB.

Parallellt med den nya restaurangen uppför Statoil en bensinstation på granntomten som ska stå klar under våren 2012. Att samma rastplats kan erbjuda service både till trafikanter och deras fordon är en attraktiv kombination, speciellt när det som vid Onsalamotet handlar om helt nyuppförda och fräscha enheter.

Exakt hur många jobb den nya McDonald’s restaurangen leder till är inte klart ännu, men uppskattningen är minst 60 arbetstillfällen. McDonald’s är Sveriges största privata ungdoms-arbetsgivare och rekryterar årligen cirka 3 000 nya medarbetare. Ett jobb på McDonald’s är för många unga en dörröppnare till arbetsmarknaden, och erbjuder många möjligheter till utveckling, oavsett om man på sikt väljer att utvecklas internt eller att gå vidare.

Öppningsdatumet är i dagsläget planerat till maj 2012. Den nya restaurangen kommer, i likhet med omkring 80 procent av alla 220 McDonald’s restauranger i Sverige, att drivas av en franchisetagare. Denna öppning är en del i att McDonald’s fortsätter växa i Sverige, genom att ytterligare förstärka restaurangnätet och öka antalet nyöppningar de kommande åren. Såväl bensinstationen som McDonald’s-restaurangen uppförs under ledning av Aranäs, ett fastig-hetsbolag med säte i Kungsbacka. Representanter från både näringslivet och kommunen fanns på plats när bygget officiellt sattes igång.

Charlotta Björk, Chef Bygg och Etablering, mobil: 0703-548 548, mail: charlotta.bjork@se.mcd.com
Frida Berg, Presschef, mobil: 070-354 8505, mail: frida.berg@se.mcd.com.

Pressbilder finns på www.mcdonalds.se under Newsroom/McDonald’s på Flickr.

Med 221 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Ca 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare i Sverige, varav många är unga. Det gör McDonald’s till Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Bland medarbetarna finns över 95 nationaliteter representerade. Vi har en bred meny med ca 300 olika måltidskombinationer och strävar alltid efter att servera god och varierad mat samt erbjuda snabb och vänlig service i rena, moderna restauranger. McDonald’s engagerar sig i samhället både nationellt och lokalt genom bland annat Ronald McDonald Barnfond, Läsrörelsen och idrottsrörelsen. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.