McDonald’s öppnar ny restaurang vid norska gränsen

Den 29 mars öppnar en ny McDonald’s-restaurang i det nyetablerade handelscentrumet Töcksfors Handel strax intill gränsen mot Norge. Franchisetagaren Patrik Hjelte förstärker därmed sin profil som lokal företagare då han nu öppnar sin nionde restaurang i regionen. Den nya McDonald’s-restaurangen beräknas innebära minst 40 nya arbetstillfällen, erbjuda omkring 130 sittplatser och kommer såväl interiört som exteriört att vara utformad enligt McDonald´s senast koncept med sober färgsättning och modern design.

– Restaurangen får ett utmärkt läge med god synlighet från E18, gränshandeln med Norge är otroligt stark i det här området. Med en delvis dubbelfilig drive thru kommer restaurangen kunna erbjuda bilburna gäster både från närområdet och bland dem som färdas på E18, suverän service, säger Patrik Hjelte, franchisetagare på den nya McDonald’s-restaurangen.

Dubbelfilig drive thru är ett nytt koncept i Sverige som innebär att restaurangen får två filer för att ta upp beställningar. Detta beräknas underlätta både för medarbetare och för gäster genom ännu kortare servicetid. Parallellt med den nya restaurangen öppnar ett handelscentrum på området med bland annat dagligvaror, sport och apotek. Erfarenheter av gränshandelsetableringar i bland annat Charlottenberg och Nordby, Strömstad, visar att detta är ett framgångsrecept, speciellt när det som i Töcksfors handlar om helt nyuppförda och fräscha enheter.

Exakt hur många jobb den nya McDonald’s restaurangen leder till är inte klart ännu, men uppskattningen är minst 60 arbetstillfällen. McDonald’s är Sveriges största privata ungdoms-arbetsgivare och rekryterar årligen cirka 3 000 nya medarbetare. Ett jobb på McDonald’s är för många unga en dörröppnare till arbetsmarknaden, och erbjuder många möjligheter till utveckling, oavsett om man på sikt väljer att utvecklas internt eller att gå vidare.

Öppningsdatumet är satt till den 29 mars 2012. Franchisetagaren Patrik Hjelte driver sedan tidigare åtta restauranger i Strömstad, Säffle, Arvika, Charlottenberg och Karlstad. Denna öppning är en del i att McDonald’s fortsätter växa i Sverige, genom att ytterligare förstärka restaurangnätet och öka antalet nyöppningar de kommande åren.

Patrik Hjelte, franchisetagare på McDonald’s, mobil: 0735-212 399, mail: patrik.hjelte@se.mcd.com
Frida Berg, presschef McDonald’s Sverige, mobil: 070-354 8505, mail: frida.berg@se.mcd.com.

Pressbilder finns på www.mcdonalds.se under Newsroom/McDonald’s på Flickr.

Med ca 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare, s.k. franchisetagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare i Sverige, varav många är unga. Det gör McDonald’s till Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Bland medarbetarna finns ca 100 nationaliteter representerade.  Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.