McDonald’s rankat som en av Sveriges bästa arbetsplatser

Vid en ceremoni på Berns salonger i Stockholm på torsdagskvällen fick McDonald’s ta emot pris i rankingen av ”Sveriges bästa arbetsplatser 2012” i kategorin ”Stora företag”.  Priset delades ut för tionde året i rad av Great Place to Work® Institute Sverige.

– Vi är oerhört stolta över den här utmärkelsen. Särskilt glädjande är det naturligtvis att McDonald’s medarbetare i anonyma intervjuenkäter bekräftar bilden av McDonald’s som en bra arbetsgivare: McDonald’s är både en arbetsplats där man trivs och känner sig uppskattad, en väg in på arbetsmarknaden för många och ett möjligheternas företag, som erbjuder många fantastiska utvecklingsmöjligheter, säger Lotta Björk, personaldirektör på McDonald’s.

Great Place to Work® finns i 38 länder och använder mycket väl beprövade analysmetoder. Grundtanken är att bra arbetsplatser alltid kännetecknas av en öppen atmosfär, att medarbetarna litar på de personer som de arbetar för, att de är stolta över vad de gör och trivs med dem de arbetar nära, vilket i sin tur förutsätter goda relationer på alla nivåer inom företaget.

– Vi ser placeringen på 10-i-topp-listan som ett kvitto på att vårt långsiktiga arbete med att vara en bra arbetsplats fungerar, och att medarbetarna uppskattar vårt fokus på internutbildning och att ständigt få nya möjligheter till utveckling. Vi gör självklart regelbundet egna utvärderingar och medarbetarundersökningar, men det är också intressant för oss att jämföras med andra företag som har ambitiösa mål för sina medarbetares utveckling, säger Lotta Björk.

Frida Berg, presschef, mobil: 070-354 85 05, mail: frida.berg@se.mcd.com.
Pressbilder finns på www.mcdonalds.se under Newsroom/McDonald’s på Flickr.

Om Great Place to Work
Great Place to Work® Institute, Inc. är ett undersöknings- och managementkonsultföretag med huvudkontor i USA och med ett antal dotterbolag världen över. Den svenska tävlingen genomförs i tre klasser baserat på de deltagande företagens storlek. Utvärderingen bygger dels på frågor som slumpvis utvalda medarbetare besvarar om relationerna mellan dem och ledningen, dels på ett frågeformulär som ledningen besvarar. För mer information: www.greatplacetowork.se

Med 217 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare i Sverige, varav många är unga. Det gör McDonald’s till Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Bland medarbetarna finns ca 100 nationaliteter representerade.  Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.