Sänkningen av restaurangmomsen: 1 000 ungdomar på rekryteringsdag i Stockholm

Med ambitionen att hitta 100 nya medarbetare till McDonald’s restauranger i Stockholmsområdet, arrangerades idag en unik rekryteringsdag där ca 1 000 unga deltog. Behovet att nyrekrytera är en direkt följd av den sänkta restaurangmomsen, och McDonald’s uppskattar att de lägre priserna totalt ska ge 600 nya jobbunder 2012.

Klockan tio idag öppnade dörrarna till McDonald’s stora rekryteringsdag på Stockholm WaterfrontCongress Centre. Innan dagens slut kommer McDonald’s att ha genomfört gruppintervjuer med cirka 1 000 personer, med målsättningen att rekrytera 100 medarbetare till de omkring 60 restaurangerna i Stockholmsområdet.

Dagen inleddes med information om företaget och om hur det är att jobba på McDonald’s. Personaldirektör Lotta Björkvaren av talarna på scenenochär mycket nöjd med uppslutningen:

– Det är fantastiskt att det finns ett sådant stort intresse att jobba hos oss. Många som kommit hit söker sitt första extrajobb och en första rad i sitt cv, medan andra redan sökt väldigt många jobb men aldrig ens blivit kallade på intervju. Vi erbjuder en inträdesbiljett till arbetsmarknaden i ett läge där många unga sitter fast i ett tufft Moment 22, där det är nästan omöjligtatt få ett jobb om du inte redan har ett, säger Lotta Björk, personaldirektör på McDonald’s.

McDonald’s har idag cirka 12 000 medarbetare som representerar närmare 100 nationaliteter och är därmed Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. McDonald’s erbjuder både meriter för livet, ett bra jobb och mycket goda utvecklingsmöjligheter.

Frida Berg, presschef, mobil: 070-354 8505, e-post:frida.berg@se.mcd.com

För mer utförlig information om prissänkningarna och nyrekryteringarna, besökwww.mcdonalds.se. Pressbilder finns på Flickr, som du når via newsroom på vår hemsida.

Med 217 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare i Sverige, varav många är unga. Det gör McDonald’s till Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Bland medarbetarna finns ca 100 nationaliteter representerade. Läs mer på http://www.mcdonalds.se/ eller följ oss på Twitter och Facebook.