Brons till Jonas von Essen och Sverige tvåa efter dag ett i tävlingen VM i Minne

Efter första dagens tävlingar i VM i Minne, som pågår i London just nu har Jonas von Essen säkrat Sveriges första VM-medalj i minne någonsin! Jonas von Essen tog nämligen brons när han lärde sig 1682 siffror i rätt ordning på 60 minuter. Totalt ligger Jonas på en fjärde plats i tävlingen.  Sverige som landslag ligger på en silverplats och det ser ljust ut att hålla den placeringen eftersom dag två börjat mycket bra för Sverige.

”Landslaget har presterat väldigt bra och nu gäller det bara att hålla denna placering. En silvermedalj skulle vara en fantastisk bragd! Sverige ligger t ex före Kina och England, som har flera världsmästare i sina landslag”, säger en nöjd och glad förbundskapten Idriz ”Minnet” Zogaj.

Svenska Minneslandslaget: Från vänster Joachim Anderson, Mattias Ribbing, Jonas von Essen, Marwin Wallonius och Idriz Zogaj

Svenskarna presterar bra över lag och så här långt har vi nya svenska rekord i alla grenar av Jonas von Essen. De övriga deltagarna har alla slagit sina personliga rekord och Mattias Ribbing som var en av tre svenskar att klara fler än 1000 siffror på en timme blir förste svensk att kunna titulera sig ”Grand Master of Memory” (se fotnot).

Tyskland har en storslam på gång då de leder som landslag och har alla topp tre placeringar. Sverige har andra platsen men jagas av Kina som är trea och Filippinerna som är fyra.

De svenska resultaten efter dag ett i VM i Minne:

Ansikten och Namn

(Namn, placering i VM, antal namn korrekt memorerade på 15 minuter)

Jonas von Essen, 4:a - 92 namn korrekt. (Nytt svenskt rekord)

Mattias Ribbing, 14 - 57 namn korrekt.

Marwin Wallonius, 20 - 52, namn korrekt.

Joachim Andersson, 31 - 40 namn korrekt.

Binära tal

(Namn, placering i VM, antal binära tal korrekt memorerade på 30 minuter)

Jonas von Essen, 5:a - 2805. (Nytt svenskt rekord)

Mattias Ribbing, 7 - 2010.

Marwin Wallonius, 23 - 954

Joachim Andersson, 42 - 490

En timme siffror

(Namn, placering i VM, antal siffror korrekt memorerade på 60 minuter)

Jonas von Essen, 3:a - 1682. (Nytt svenskt rekord och brons!)

Mattias Ribbing, 7 - 2010.

Marwin Wallonius, 23 - 954

Joachim Andersson, 42 - 490

Resultat VM dag 1

Individuella resultat VM dag ett

Simon Reinhard

Johannes Mallow

Kristian Chäfer

Resultat landslag VM dag 1

Tyskland

Kina

För mer information och för att följa resultat live klicka här

World Memory Sportscouncil (klicka sedan på respektive gren för att se resultat)

Fotnot

Grand Master in memory (GM)

En titel som tilldelas den minnesatlet som klarar av följande prestationer.

Att memorera fler än 1000 siffror på en timme.

Att memorera fler än 10 hela kortlekar på en timme.

Att memorera en hel kortlek på mindre än 2 minuter.

Dessa måste inte uppnås under en och samma tävling. Mattias Ribbing har klarat av två av dessa tre krav i tidigare tävlingar. Jonas von Essen och Marwin Wallonius har chans till samma titel då de båda har klarat en kortlek på under två minuter och mer än 1000 siffror på en timme. Nu återstår att memorera fler än 10 kortlekar på en timme. De kommer båda att försöka fler än det antalet.

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer, v.v. kontakta:

(Vi kan även ordna filmat material i form av intervjuer vid förfrågan.)

Mobil: +46 73 – 432 00 10

World Memory Sportscouncil

VM i Minne avgörs i London 14 – 16 december 2012.

Efter första dagens tävlingar i VM i Minne, som pågår i London just nu har Jonas von Essen säkrat Sveriges första VM-medalj i minne någonsin! Jonas von Essen tog nämligen brons när han lärde sig 1682 siffror i rätt ordning på 60 minuter. Totalt ligger Jonas på en fjärde plats i tävlingen. Sverige som landslag ligger på en silverplats och det ser ljust ut att hålla den placeringen eftersom dag två börjat mycket bra för Sverige.

Idriz