De ska minnas för silver i VM 2013 i London

VM i fotboll gick inte i lås för Sverige men VM-drömmarna för minneslandslaget har aldrig varit bättre. Svenska Minneslandslaget har ett silver att försvara från VM 2012 och landslagets egne Zlatan – Jonas von Essen - ett individuellt brons, men han har tränat för guld. De största framgångarna för sporten är dock att landslaget i år är helt jämställt. Tre tjejer och tre killar skall minnas för de blågula färgerna i London.

Ett silver att försvara
Sverige har inte så dåligt minne. 2012 tog Svenska Minneslandslaget oväntat silver och i år är landslaget större och bättre än någonsin tidigare, så Sverige borde ha goda förutsättningar att försvara denna plats. Främst tack vare det svenska superminnet, Jonas von Essen förstås som tränar för individuellt guld. Jonas har på träning slagit flera världsrekord.

”I grenen binära tal på 30 minuter har jag slagit gällande världsrekord flera gånger, så där känner jag mig rätt säker. Det skulle vara härligt att ta ett världsrekord igen,”
säger en mycket taggad Jonas von Essen.

Det stora med svenskt minne just nu är också att tillväxten är mycket god. Landslaget har aldrig varit bättre och det näst bästa svenska minnet, Marwin Wallonius, Stockholm, är på god väg att etablera sig i världseliten.
Bild från SM i Minne 2013. Fr. v. Emma Andersson, Marwin Wallonius, Jonas von Essen, Florian Minges och Idriz Zogaj.

Jämställt landslag
Att tävla i minne är en unisex sport. Intresset bland tjejer har dock varit svalt och det har varit tufft att rekrytera tjejer till landslaget.
”Mycket jobb har lagts ner på att få även tjejer intresserade. Sporten är ju helt jämställd till sin natur. Det är otroligt kul att Svenska Minneslandslaget i år är helt jämställt, det klär Sverige,”
säger en nöjd och förväntansfull förbundskapten Idriz ”Minnet” Zogaj.
I VM 2013 är Sverige också representerat i alla tre klasserna, barn-, junior- och seniorklassen. Den yngsta medlemmen är bara 11 år. Och så är det extra kul att juniorerna, som båda två är tjejer gör VM-debut. Herrarna har alla erfarenhet sedan tidigare och utgör ryggraden i kampen om silvret. Guldet kommer dock med all säkerhet gå till Tyskland – de är makalöst bra.

VM i Minne 2013

Tävlingen går av stapeln årligen och i år är fler länder än någonsin representerade, hela 32 stycken. Totalt kommer 106 minnesatleter tävla om vem som minns mest i världen i Croydon, London. Sverige ses som ett av de starkaste lagen och de som närmast jagar Tyskland.
Tävlingen pågår i tre dagar och man tävlar i tio olika grenar. Varje gren ses som en egen enhet och topp tre får medaljer för sina prestationer. Den som totalt får ihop mest poäng kan titulera sig ”Världens bästa minne 2013”.
Grenarna består i att memorera ansikten och namn, historiska datum, ord, binära tal, siffror i tre olika grenar, kortlekar i två olika grenar samt abstrakta bilder. Det finns sprint varianter såväl som maraton grenar där deltagarna sitter i en timme och memorerar för att sedan under två timmar skriva ner svaren.
Storfavorit till att vinna VM är Johannes Mallow, Tyskland, världsetta och regerande världsmästare. Silvret kommer vara en kamp mellan Simon Reinhard, Tyskland, och Sveriges stjärna Jonas von Essen. En jämförelse mellan dessa tre kan ni hitta här. Där finns även Marwin Wallonus med.
Johannes Mallow och Simon Reinhard gästade Sverige och SM i Minne/Swedish Memory Open tidigare i höst då de slog inte mindre än sju världsrekord.

Svenska Minneslandslaget 2013
Svenska Minneslandslaget består av följande atleter
Seniorklassen

Jonas von Essen, 22 år, Skövde – regerande svensk mästare (2012, 2013) och 3:a VM 2012
Marwin Wallonius, 19 år, Stockholm – SM silvermedaljör 2012 och 2013 samt 11:a VM 2013
Joachim Andersson, 42 år, Staffanstorp – VM-veteran som jagar en Grandmaster titel.
Juniorklassen

Karolina Dahl, 16 år, Hylte, VM-debutant
Emma Andersson, 14 år, Öjersjö - regerande svensk juniormästarinna, VM-debutant
Barnklassen

Adriana Bergström-Zogaj, 11 år, Fjärås – VM-debutant

Svenska Minneslandslaget deltagande i VM 2013 stöds av

Plyhm Kommunikation, plyhm.se i samarbete med Zogaj of Sweden AB zogaj.se

Praktisk information - datum och plats

VM i Minne 2013 pågår lördagen 30 november till måndagen 2 december på Croydon Conference Centre i London.

Program för tävlingen

Klicka här för fullt program för VM i Minne 2013.

Vilket landslag som minns mest och vem som kan titulera sig ”Världens bästa minne 2013” presenteras måndagen 2 december ca kl. 20:00.

Pressrelease från Minnesförbundet kommuniceras under kvällen/natten 2 december.

Notera gärna att Idriz Zogaj är i Stockholm 26-27 november innan avresa till VM och finns då tillgänglig för intervjuer. Idriz kan stanna även 28 november fram till lunch vid förfrågan.
Vi kommer också att finnas på:
Här kommer även Emma Andersson att blogga under VM med löpande texter, bilder m m.
Detta är den officiella bloggen för VM i Minne 2013:
Svenska Minnesförbundets Facebook-sida: https://www.facebook.com/groups/172918952210/
Twitter-konto: https://twitter.com/minnesforbundet
@minnesforbundet
#WMinne13

Svenska Minnesförbundet
grundades av Idriz ”Minnet” Zogaj 2008 och är registrerat hos World Memory Sports Council (WMSC). Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.
Göteborgs Minnesförbund
grundades våren 2013 och är Sveriges första lokala minnesförbund.
Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet dess stadgar, är ”att träna minnet ska vara en folksport” samt ”att mental träning ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och träna sin hjärna”.
Att tävla i minne har funnits som sport sedan 1991 då
Tony Buzan och Raymond Keene arrangerade ett första VM i London. Vann gjorde då Dominic O'Brien som sedan gjort om bedriften sju gånger. Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg och vanns av Mattias Ribbing, som sedan gjorde om sin bedrift 2010 och 2011.

Svenska Minnesförbundet
följer de regler och förordningar som WMSC har satt upp om ”Sportsmanship” samt framhåller en välkomnande och vänlig attityd som nyckelbegrepp. Alla ska erbjudas möjlighet att prova på och utvecklas i denna nya men viktiga sport.
Förutom att arrangera Svenska Mästerskapen har de främsta framgångarna för Svenska Minnesförbundet varit att placera Sverige som det näst bästa nationen i världen i VM i London december 2012. I samma VM tog togs även det individuella bronset av Jonas von Essen och han blir där med förste Svensk att ta medalj i ett VM.
Minnesförbundet siktar dock högre och SM i Minne är nyckeln till framgång. Det är där nya svenska förmågor får visa vad de kan och hämta inspiration till framtida internationella tävlingar som VM..

För att locka internationella minnesatleter är SM i Minne en del i Swedish Memory Open, SMO. De svenska deltagarna kan alltså vinna både Swedish Memory Open och SM i Minne medan de internationella enbart kan vinna SMO.
www.minnesforbundet.se www.worldmemorysportscouncil.com