Ett avslappnat landslag inför VM i Minne 2017

VM i Minne avgörs i Indonesiens huvudstad, Jakarta, 1-3 december. Landslaget består av Marwin Wallonius, Emma Andersson och förbundskapten Idriz ”Minnet” Zogaj. Marwin, högst rankad och bäste svensk genom tiderna, har nedtonade förväntningar inför årets VM. Läkarstudierna har fått gå före träning för silvermedaljören från VM 2015 och -16. Trots det är Marwin en av guldfavoriterna. Emma har fortsatt träna hårt och är mycket förväntansfull på att se vad hennes träning givit för resultat. Hon ser fram emot att få njuta av tävlingen och träffa sina minneskollegor i sporten. ”Vi  åker för att ha roligt,” säger Idriz Zogaj.

En avslappnad Marwin i årets VM

Marwin Wallonius är en av Sveriges mest rutinerade VM-atleter. Han är också Sveriges högst rankade minnesatlet och därmed Sveriges bästa minne genom tiderna. En position han har haft i tre år nu. Detta, hans 6:e VM i rad är åter en kamp i toppen. När Marwin är som bäst är det guldet han minns för. Men för varje år blir motståndet hårdare, läkarstudierna likaså och även den tuffaste av atleter kan få svårt att hålla fokus. Två silver från VM 2015 och 2016 med minsta möjliga marginal gör också sitt. Marwin åker till VM i Jakarta för att njuta och ser tävlingen som bra träning för att hålla sig i form och få träffa andra likasinnade.

”Ser fram emot tävlingen och det är en befriande känsla att inte ha några förväntningar. Mitt mål är att prestera jämnt snarare än att jaga enskilda världsrekord så får vi se hur långt det räcker,” säger Marwin Wallonius.

Marwins favoritgren är binära tal. VM 2015 lyckads han memorera hela 5040 stycken i rätt ordning på 30 minuter. Det var också ett världsrekord fram till för två månader sedan.

Emma gör debut som senior

Emma Andersson har fortsatt sin målmedvetna träning och vi har sett resultaten. Inför VM är hon mycket förväntansfull på att se vad träningen givit för resultat.

”Det ska bli roligt att träffa alla vänner jag fått inom sporten och lära känna nya. Jag är också nyfiken på hur långt min träning tagit mig. Så det ska bli spännande och roligt,” säger Emma Andersson.

Emmas favoritgren är abstrakta bilder, en gren som inte finns med i årets VM. I den grenen har Emma gällande världsrekord med 624 abstrakta bilder memorerade på 15 minuter.

Full fokus på laget

I årets VM satsar Idriz Zogaj fullt ut på förbundskaptensrollen. Det blir inget tävlande för egen del, utan fokus ligger på att stötta landslaget och coacha Emma och Marwin. Idriz gör sitt 8:e VM som förbundskapten och har lett Sverige till två silver och ett guld. Det gör honom till en av Sveriges mest framgångsrika förbundskaptener genom tiderna. Men för Idriz har det alltid handlat om passion för sporten, att ha roligt och att njuta av att få vara del av något stort.

”Att hjärnan vill ha roligt är allt jag pratar om i mina föreläsningar, så i år lägger vi fokus på att ha roligt och njuta av VM. Det är bra att jag inte tävlar utan lägger fokus på laget och finnas där för dem, stöttar dem och coachar dem. Vi har redan vunnit – vi representerar Sverige i VM,” säger Idriz Zogaj.

Söndag den 3:e december 19:00 lokal tid (Jakarta) vet vi vem som minns mest i världen och hur det har gått för svenska minneslandslaget.

VM-bloggen är tillbaka!
Traditionsenligt kommer det att bloggas från VM och ni kan följa bloggen här:

Lär dig bli minnesmästare med förbundskaptenens kurs!
I samband med VM delar Idriz Zogaj gratis med sig av sin kurs ”How to become a memory master”. Länken gäller till och med 4:e december. Idriz hoppas att någon journalist kanske på riktigt vill lära sig det här med minnesträning och tävling så de själva kan förstå djupet av hur träning och tävling går till. Det är en del av den folkbildning Idriz brinner för. Jämför alla fotbollsjournalister som själva spelat och således förstår djupet av Lotta Sjölins prestationer. Du som precis läst denna pressrelease – vet du hur svårt (eller egentligen lätt) det faktiskt är att minnas en hel kortlek utantill? Kursen ger dig svaret.

Rabattkoden som ger dig 100% rabatt är ”VMGULD2017”

Gå till kursen här på Udemy

Svenska Minneslandslaget 2017 består av

Emma Andersson, 18 år, Öjersjö
Silver i årets upplaga av SM. Har haft en bra träningssäsong och fokuserar på att se vad det resulterat i nu när hon debuterar i seniorklassen.

Marwin Wallonius, 22 år, Stockholm
Rankad 3:a i världen och VM 2:a 2015 och 2016. Marwin är en av guldfavoriterna men har i år tonat ner sina förväntningar. Läkarstudierna kommer i första hand för Marwin som när han presterar som främst är det bästa Sverige har haft genom tiderna.

Idriz Zogaj, 42 år, Göteborg
Tävlar inte i årets VM utan fokuserar fullt ut på förbundskaptensrollen för att coacha och stötta laget. Har VM rutin sedan 2004 och har varit bas för svenskt minne så länge någon kan minnas. Detta blir Idriz 11:e representation i blågult!

Svenska Minneslandslaget presenteras av...

Svenska Minnesförbundet och landslaget 2017 presenteras stolt av Remente, Sveriges Talare, Pelle P, Plyhm Kommunikation och Zogaj of Sweden.

"Remente är ett mentalt gym på nätet och för oss är det självklart att stötta Svenska Minneslandslaget. Atleterna i Svenska Minneslandslaget hör till de främsta i världen och visar tydligt hur vår hjärna med hjälp av träning kan göra saker vi tidigare inte trodde var möjligt."
David Brudö, VD Remente
www.remente.com

”Liksom vilken annan sport som helst krävs disciplinerad träning, 100% fokus och ett stort engagemang för att kunna prestera på topp. Vi på Pelle P är glada över att få vara sponsor för Svenska Minneslandslaget och följa dem då de antar nya utmaningar.”
Cecilia Petterson, VD Pelle P
   www.pellepetterson.se

”Vi är oerhört stolta att få stötta detta talangfulla förbund och dess landslag. Ett gott minne är något alla vill ha så ämnet är ständigt aktuellt och i fokus.”
Anders Niclazon, ägare Sveriges Talare
www.sverigestalare.se

När jag fick höra av Idriz att man faktiskt kan tävla i minne tyckte jag det lät väldigt spännande och inte minst PR-mässigt intressant. I samband med SM i Minne 2009, den första tävlingen som arrangerades i Sverige, började vi jobba med tävlingens PR och mediekontakter. Så vi har bokstavligen varit med sedan svensk minnessport föddes, något vi är mycket glada och stolta över.”
Birgitta Plyhm, VD Plyhm Kommunikation
 www.plyhm.se

”Jag började att tävla i minne 2004 och VM det året var min första tävling. 2007 bestämde jag mig för att göra något av sporten i Sverige och resten är historia då vi vann VM 2014. Att bidra och utveckla svenskt minne är min största passion. Och vad skulle jag annars sponsra, det är ju jag som skapat denna sport i Sverige så inget annat kan kännas mer rätt.”
Idriz Zogaj, VD Zogaj of Sweden
www.zogaj.se

Offason levererar landslagets och förbundets kortlekar sedan 2010. Svenska Minnesförbundet och Svenska Minneslandslaget är unika i att ha helt egna kortlekar specifikt framtagna för sina behov.   www.offason.se

Hur går ett VM till?
VM i Minne avgörs i 10 grenar över tre dagar. Man tävlar i att minnas namn, kortlekar, historiska datum, siffror, ord, binära tal och abstrakta bilder. Enkelt förklarat kan man säga att grenarna varierar från fem minuter, sprint varianter, till rena maratongrenar som innefattar memorering i 30 och även 60 minuter. Man får ungefär den dubbla tiden att skriva ner svaren och allt ska vara korrekt och på rätt plats. Avdrag ges för fel. De flesta grenar har ett upplägg där ett fel ger häften rätt för den raden/kolumnen och två fel ger noll poäng för den raden/kolumnen. För att få höga poäng skall alltså så mycket som möjligt vara exakt rätt.

De två sista grenarna skiljer sig och de är också de tuffaste. Den näst sista grenen är talade siffror och går till så att man hör siffror som läses upp med en sekunds mellanrum. Sedan ska man skriva ner så många av dem som möjligt och det får inte vara några fel. Vid första felet slutar man räkna. Världsrekordet är hela 427 (!) och det svenska rekordet 380 (Jonas von Essen).

I den sista grenen skall man minnas en kortlek så fort som möjligt. Sedan ska man sortera en annan kortlek i samma ordning och man har då maximalt fem minuter på sig att lyckas med det andra momentet. Är båda kortlekarna i samma ordning får man tiden klockan stannade på. Världsrekordhållaren i denna gren är Alex Mullen som lyckats med bedriften på smått otroliga 16.85 (!) sekunder. Det svenska rekordet är 33.03 sekunder och innehas av Marwin Wallonius.

Viktig information till media!
Emma Andersson flyger från Göteborg den 26:e november. Emma är åter den 6:e december 08:55 i Göteborg.

Marwin Wallonius och Idriz Zogaj lämnar Sverige sent på kvällen den 24:e november från Arlanda och är åter den 4:e december ca 12:10 med flyget från Doha.

Det kommer att bloggas från VM på Minnesförbundets hemsida. Följ även Minnesförbundets sida på Facebook för löpande uppdateringar kring resultat m m. Notera att alla bilder där är gratis för media i Sverige att använda. Ange fotograf, som är Idriz Zogaj (om inget annat anges).

http://www.minnesforbundet.se/       https://www.facebook.com/minnesforbundet/

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer v.v. kontakta i första hand Birgitta Plyhm fram till 4:e december. Därefter går det bra även med Idriz Zogaj på:

idriz@zogaj.se

För fler högupplösta foton klicka här.

”Sveriges bästa minnen”
Slutligen vill vi passa på och tipsa om den mycket inspirerande kortdokumentären av Linus Lindahl som följde Svenska Minneslandslaget mot sitt guld i VM 2014. Filmen är porträtt av främst Jonas von Essen, Yanjaa Alatantuya och Idriz Zogaj.

Länk till dokumentären – klicka här.
Länk till dokumentären med engelsk text – klicka här.

Svenska Minnesförbundet grundades av Idriz ”Minnet” Zogaj 2008. Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.

Stiftelsen Svenska Minnesförbundet grundades 2017 med visionen att folkbilda och nå ut med minnesträning till alla. Göra sporten folklig och nå ut med kunskaperna till skolor.

Göteborgs Minnesförbund grundades våren 2013 och är Sveriges första lokala minnesförbund. Svenska Minnesförbundet strävar efter att få fler lokala förbund.

Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet i förbundets stadgar, är ”att träna minnet ska bli en etablerad folksport” samt ”att mental träning, där minnesträning är en tongivande del, ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och träna sin hjärna”.

Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj som var förste svensk att tävla i minne. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg. 2012 blev Jonas von Essen förste svensk att ta medalj i VM i Minne då han kom trea. Året därpå, 2013, krönte Jonas sin karriär med VM guld, vilket han lyckades upprepa 2014 då Sverige även vann lagguldet. Svenska minneslandslaget tog hem 8 av 11 guldmedaljer i VM 2014 och är alltså världens bästa nation i Minne.

Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är begreppet ”Att tävla i minne” och ”Minnesatleter” något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras SM är också väl etablerat och uppskattat.

”Världens bästa minnen”
Under hösten 2014 följde dokumentärfilmaren Linus Lindahl delar av Svenska Minneslandslaget. ”Världens bästa minnen” lyfter fram tre minnesatleter, regerande världsmästaren Jonas von Essen, Yanhjaa Altansuh och Marwin Wallonius, samt förbundskaptenen för landslaget Idriz Zogaj. Deras förberedelser inför SM på Stadsbiblioteket i Göteborg där Jonas bland annat slår ett världsrekord och sedan VM där Sverige tar hem lagguldet och Jonas försvarar sin världsmästartitel från 2013!

VM i Minne avgörs i Indonesiens huvudstad, Jakarta, 1-3 december. Landslaget består av Marwin Wallonius, Emma Andersson och förbundskapten Idriz ”Minnet” Zogaj. Marwin, högst rankad och bäste svensk genom tiderna, har nedtonade förväntningar inför årets VM. Läkarstudierna har fått gå före träning för silvermedaljören från VM 2015 och -16. Trots det är Marwin en av guldfavoriterna. Emma har fortsatt träna hårt och är mycket förväntansfull på att se vad hennes träning givit för resultat. Hon ser fram emot att få njuta av tävlingen och träffa sina minneskollegor i sporten. ”Vi åker för att ha roligt,” säger Idriz Zogaj.

Marwin Wallonius
Emma Andersson
Idriz Zogaj
Vi åker för att ha roligt