Läraren Martin Nilsson har Sveriges bästa minne - igen!

”Martin Nilsson – lägg det namnet på minnet!” sa David Batra när Martin memorerat dagens tidning under en tågresa till sin audition i ”Talang” på TV4. Efter helgens SM i minne som avgjordes i Växjö finns det ännu fler anledningar att göra det. Martin gick vinnande ur en hård strid om SM-guldet. Martin som bor i Halmstad men jobbar i Lund som lärare i just minnestekniker kan nu titulera sig dubbel svensk mästare i minne då han försvarade sin titel från 2019. Silver gick till Idriz Zogaj, från Göteborg som gjorde comeback och tog sin första medalj i ett SM. Brons gick till Noa Michael. Det var jämnt in i det sista innan medaljerna fördelades.

”Det är så här det ska vara när det arrangeras SM i Minne”, säger en glad Idriz Zogaj, ordförande i Svenska Minnesförbundet. ”Det kommer nya tävlande hela tiden och det är fantastiskt att se hur de tar för sig. I år var det en mix av rutinerade rävar och spännande nykomlingar i startfältet. Att döma av helgens tävling ser återväxten inom den svenska minnessporten god ut.” För den rutinerade förbundskaptenen Idriz Zogaj som bland annat vunnit VM-guld med landslaget blev det efter tolv års väntan äntligen en officiell pallplats i ett SM.

Martin Nilsson, Halmstad, motsvarade de uppskruvade förväntningarna när han höll hela vägen! Läraren i minnestekniker vid Katedralskolan i Lund kan fortsätta att titulera sig – Sveriges bästa minne! Det blev dock tufft. Det var jämnt hela vägen till sista grenen där man ska minnas en hel kortlek så snabbt som möjligt. Martin som under året haft fullt upp med både en stor satsning i ”Talang” under våren och bokskrivande under hösten lyckades trots hårt motstånd försvara sitt guld.

”Otroligt stort! Att få komma tillbaka och tävla efter två års uppehåll och kunna vinna trots tufft motstånd känns fantastiskt. Väldigt stolt över den här segern”, avslutar en segerrusig guldmedaljör.

Värd för tävlingen
Huvudsponsor för årets SM i Minne och Swedish Memory Open är Micropower Group AB. Den internationella koncernen har satt Växjö på den globala teknikkartan med sina industriella energisystem. Micropower utvecklar, tillverkar och säljer batteri- och laddarlösningar till flera industriapplikationer och är idag partner till flera ledande företag.
”Micropower är stolt huvudsponsor av 2021 års upplaga av SM i Minne och Swedish Memory Open och vill passa på att säga stort grattis till Martin Nilsson!”, säger Torbjörn Gustafsson, CEO på Micropower Group.

Vinnarna 2021 SM i Minne
1. Martin Nilsson
2.
Idriz Zogaj
3. Noa Michael

”Sveriges bästa minne” tidigare år
2021 – Martin Nilsson
2020 – Ingen tävling pga corona
2019 – Martin Nilsson
2018 – Marwin Wallonius
2017 – Marwin Wallonius
2016 – Marwin Wallonius
2015 – Marwin Wallonius
2014 – Jonas von Essen
2013 – Jonas von Essen
2012 – Jonas von Essen
2011 – Mattias Ribbing
2010 – Mattias Ribbing
2009 – Mattias Ribbing
2008 – Idriz Zogaj
2007 – Idriz Zogaj
2006 – Idriz Zogaj
2005 – Idriz Zogaj
2004 – Idriz Zogaj

SM i Minne 2021 presenteras av
Elfte upplagan av SM i Minne presenteras av: Micropower Group AB, Memotopia, Svenska Minnesförbundet och Zogaj of Sweden AB. För kommunikation, sedan start (!), står Plyhm Kommunikation AB.

www.micropower-group.com               memotopia.com                           plyhm.se

Mobil: +46 73-432 00 10

Mobil: +46 70-777 12 90

Forskning inom Minnesträning
Tillsammans med Minnesförbundet har Lars Nyberg, professor i neurovetenskap vid Umeå Universitet, startat en studie för att se hur app-baserad minnesträning likt minnesatleterna genomför den påverkar din hjärna. Studien har drygt 400 anmälda deltagare och är under pågående.

”Det är ett mycket spännande samarbete med världsledande minnesatleter och vi hoppas och tror att denna studie ska ge en stark grund för att utveckla framtidens app-baserade minnesträning”, säger professor Lars Nyberg.

”I det här projektet kommer vi att erbjuda och utvärdera minnesträning med hjälp av en app. Att ta minnesträning direkt till människors vardag är ett viktigt steg för forskningen och det känns väldigt roligt att vara igång med den första studien. Förhoppningen är att appen sedan ska kunna användas såväl i forskning
som i olika tillämpningar”,
säger Petra Sandberg, postdoktor i projektet.

”Det är otroligt spännande och roligt att forskning i ämnet kommit igång i Sverige. Att minnesträning som vi genomför den studeras och kan bidra till hur vi tränar hjärnan. Att få vara med och ta fram appen och lära ut teknikerna i studien är en otrolig ära och mycket motiverande”, säger Idriz Zogaj.

Läs mer om studien och forskargruppen i länken nedan. Där hittar ni även kontaktinformation till Lars Nyberg med kollegor:

Världens bästa minnen
Är du nyfiken på hur det är att vara en minnesatlet?

Under hösten 2014 följde dokumentärfilmaren Linus Lindahl delar av Svenska Minneslandslaget. Den korta dokumentären ”Världens bästa minnen” lyfter fram tre minnesatleter: Tvåfaldige världsmästaren Jonas von Essen, Yanhjaa Wintersoul som bland annat memorerat en hel IKEA-katalog och Marwin Wallonius som i Talang 2018 bland annat speed-dejtade 60 personer och i final lärde sig 1000 kreditkort utantill. Idriz ”Minnet” Zogaj, landslagets grundare och förbundskapten, medverkar också. Filmen visar landslagets förberedelser inför SM i Minne på Stadsbiblioteket i Göteborg där Jonas bland annat slår ett världsrekord och sedan VM där Sverige vinner åtta av elva möjliga guld (!), två silver och ett brons. Bland medaljerna finns lagguldet och det individuella guldet för Jonas som därmed försvarar sin världsmästartitel från 2013. Vi möter alltså världens bästa landslag!

Ni hittar länk till dokumentären här: ”Världens bästa minnen” (eller http://bit.ly/1hOjHax )

Svenska Minnesförbundet grundades av Idriz ”Minnet” Zogaj 2008. Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.

Stiftelsen Svenska Minnesförbundet grundades 2017 med visionen att folkbilda och nå ut med minnesträning till alla. Göra sporten folklig och nå ut med kunskaperna till skolor.

Göteborgs Minnesförbund grundades våren 2013 och är Sveriges första lokala minnesförbund. Svenska Minnesförbundet strävar efter att få fler lokala förbund.

Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet i förbundets stadgar, är ”att träna minnet ska bli en etablerad folksport” samt ”att mental träning, där minnesträning är en tongivande del, ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och träna sin hjärna”.

Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj som var förste svensk att tävla i minne. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg. 2012 blev Jonas von Essen förste svensk att ta medalj i VM i Minne då han kom trea. Året därpå, 2013, krönte Jonas sin karriär med VM-guld, vilket han lyckades upprepa 2014 då Sverige även vann lagguldet. Svenska minneslandslaget tog hem åtta av elva guldmedaljer i VM 2014 och är alltså världens bästa nation i Minne.

Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är begreppet ”Att tävla i minne” och ”Minnesatleter” något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras SM är också väl etablerat och uppskattat.

”Världens bästa minnen”
Under hösten 2014 följde dokumentärfilmaren Linus Lindahl delar av Svenska Minneslandslaget. ”Världens bästa minnen” lyfter fram tre minnesatleter, regerande världsmästaren Jonas von Essen, Yanhjaa Altansuh och Marwin Wallonius, samt förbundskaptenen för landslaget Idriz Zogaj. Deras förberedelser inför SM på Stadsbiblioteket i Göteborg där Jonas bland annat slår ett världsrekord och sedan VM där Sverige tar hem lagguldet och Jonas försvarar sin världsmästartitel från 2013!

Det är så här det ska vara när det arrangeras SM i Minne. Det kommer nya tävlande hela tiden och det är fantastiskt att se hur de tar för sig. I år var det en mix av rutinerade rävar och spännande nykomlingar i startfältet. Att döma av helgens tävling ser återväxten inom den svenska minnessporten god ut.
Idriz Zogaj, ordförande i Svenska Minnesförbundet
Otroligt stort! Att få komma tillbaka och tävla efter två års uppehåll och kunna vinna trots tufft motstånd känns fantastiskt. Väldigt stolt över den här segern.
Martin Nilsson, vinnare SM i minne 2021
Micropower är stolt huvudsponsor av 2021 års upplaga av SM i Minne och Swedish Memory Open och vill passa på att önska alla deltagare ett stort lycka till.
Torbjörn Gustafsson, CEO på Micropower Group