Mittens rike i minnets centrum

VM i Minne avgörs i Guangzhou-provinsen i södra Kina. Det blir det största VM hittills med ca 150 deltagare och Sverige har en femte plats från VM i London 2009 att försvara. Detta blir tufft då landslaget ”haltar” med bara två av fyra deltagare. Det blir dock de två skarpaste minnena som åker - Mattias Ribbing, regerande svensk mästare och Idriz "Minnet" Zogaj  Sveriges bästa minne 2004 - 2008.

VM i Kina

VM i Kina blir utan motstycke den största tävlingen hittills under de 19 år man korat den som minns mest i världen. De europeiska deltagarna som länge varit i absolut majoritet har de senaste åren fått se ett asiatiskt uppsving. Om det kommer att bli en asiatisk dominans i form av topplaceringar återstår att se. Fortfarande har det kinesiska minnet inte visat sig starkare än den övriga världens. Man har bara ett världsrekord och enbart två namn bland de tio högst rankade i världen.

- Det ska bli otroligt kul att komma till Kina. Kineserna älskar det här och de ger sporten den status och uppmärksamhet som den förtjänar. De är otroligt ambitiösa, det såg vi inte minst i OS förra året, säger Idriz som också är tävlande förbundskapten.

Svenska landslaget

I VM i London 2009 lyckades svenska minneslandslaget under ledning av förbundskapten Idriz "Minnet" Zogaj överraskande knipa femteplatsen. Det var en stor bedrift som blir svår att toppa på grund av ett ”haltande” landslag med endast två deltagare.

- Även om det är de två starkaste korten som åker måste man vara minst tre för att vara ett fullt landslag, säger en lite besviken Idriz Zogaj.

VM i Minne

Ca 150 minnesatleter från 20 länder är anmälda till VM 2010 i Kina. Tävlingen pågår i tre dagar och det finns grenar som tar upp till tre timmar att genomföra, bl a att memorera så många kortlekar som möjligt på en timme och sedan på två timmar återge dem i rätt ordning. Ett riktigt maratonlopp! Totalt består tävlingen av tio grenar där man försöker testa minnets alla delar.

Inbjudan

Fredag den 26 november hålls en minnestävling i Drivhusets lokaler på Södra vägen 67 i Göteborg. Fem grenar kommer i rask takt att avverkas mellan kl 18.00 och 21.00. Varmt välkomna att få en inblick i hur det fungerar att tävla i minne!

För mer information, v..v. kontakta:

Idriz ”Minnet” Zogaj                                       Birgitta Plyhm

Ordförande Svenska Minnesförbundet            PR- och pressansvarig

Mobil +46 (0) 730 40 46 40                          Mobil +46 (0) 707 77 12 90

Idriz@minnesforbundet.se                              birgitta@plyhm.se

www.minnesforbundet.se                               www.plyhm.se

OBS: Idriz Zogaj är i Kina 101128 - 101207 varför alla kontakter hänvisas till Birgitta Plyhm. Telefonlinje och Skype för direkt kommunikation med Kina kommer att upprättas och meddelas. Följ uppdateringar på hemsidan för kontinuerlig information.

Följ VM i Minne på nätet

Följ landslaget på Facebook och på Minnesförbundets blogg

Facebook: Sök på Svenska Minnesförbundet

Bloggen:  http://www.minnesforbundet.se/blogg/

Världsförbundets hemsida: www.worldmemorysportscouncil.com

Svenska minneslandslaget

Svenska Minneslandslaget består av nedanstående personer, men till VM i Kina åker endast Mattias Ribbing och Idriz Zogaj.

1. Mattias Ribbing, Sveriges bästa minne 2009 och 2010.

2. Idriz Zogaj, Sverige bästa minne 2004 - 2008.

3. Florian Minges, Silver SM 2010.

4. Daniel Andersson, Silver SM 2009, Brons SM 2010.

Kort historik

Svenska Minnesförbundet bildades 2008 och är registrerat hos World Memory Sports Council (WMSC). Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla oavsett ålder är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.

Att tävla i minne har funnits som sport sedan 1991 då Tony Buzan och Raymond Keene arrangerade ett första VM i London. Vann gjorde Dominic O'Brian som sedan gjort om bedriften sju gånger. Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz Zogaj. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg och vanns av Mattias Ribbing som också vann 2010.

Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är ”Att tävla i minne” och att man kan inneha en titel som "Sveriges bästa minne" något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras just SM är också relativt känt och mycket uppskattat.

Svenska Minnesförbundet följer de regler och förordningar som WMSC har satt upp och ”Sportsmanship” samt en välkomnande, vänlig attityd är nyckelbegrepp. Alla ska erbjudas möjlighet att prova på och utvecklas i denna nya men viktiga sport.

Förutom att arrangera Svenska Mästerskapen 2009 och 2010 är den främsta framgången för Svenska Minnesförbundet att ha placerat Sverige på en femteplats i världen i VM i London november 2009.