Svenskt världsrekord i minne

318 siffror på lika många sekunder lyckades Jonas von Essen lägga på minnet i Friendly Memory Open som gick av stapeln igår 26:e maj. Det räckte till ett nytt världsrekord i vad som anses vara den tuffaste grenen i minnessporten. Ett historiskt ögonblick då det är första gången en svensk slår gällande världsrekord. Jonas von Essen är nu rankad som världens fjärde bästa minne genom tiderna.

Världsrekord till frukost
Jonas von Essen har haft världsrekord på känn i denna gren under en tid och det är inte så konstigt. Som uppvärmning inför dagens minnesträning har Jonas varje morgon lyssnat till 500 siffror som läses upp och försökt memorera dem. Han har då två gånger slagit tidigare gällande världsrekord. I den officiella grenen ”talade siffror” (engelska Spoken Numbers) hör man slumpvis ordnade siffror med en sekunds mellanrum. Jonas har låtit klockan ticka lite snabbare än så – för att göra träningen tuffare!

Igår gav det utdelning när ”Esset” blev förste svensk i tävling att slå ett gällande världsrekord i minne!

Siktar mot VM

Nu när Jonas visat för världen och sig själv att han kan slå världsrekord fortsätter han sin resa mot drömmen om ett VM guld och titeln ”Världens bästa minne”. I slutet av året när VM avgörs får vi se hur långt detta rekord och all träning räcker.

”Det Jonas har gjort går inte att beskriva! Han slår världsrekord i den tuffaste grenen och äntligen har vi ett svenskt världsrekord! Jag hoppar och studsar av glädje”, säger en mycket stolt Idriz ”Minnet” Zogaj, förbundskapten för Svenska Minneslandslaget.

Stor skandinavisk dag

Tävlingen bjöd på ännu ett världsrekord som slogs av Norrmannen Ola Kåre Risa. Han memorerade 1016 binära tal på fem minuter. Flera, bland dem Jonas von Essen, har jagat den magiska gränsen på tusen men ingen hann före Norrmannen.

Så det blev en stor dag för skandinaviskt minne när både en norrman och en svensk blir först i respektive land att erövra ett världsrekord. En stor dag vi kommer att minnas!

The Friendly Memory Open

1. Jonas von Essen, Sverige
  2. Ola Kåre Risa, Norge
  3. Takeru Aoki, Japan

De nya svenska rekorden

1. 80 (70) ord på 5 minuter

2. 764 (682) siffror på 15 minuter
3. 93 (91) historiska datum på 5 minuter
4. 318 (342) talade siffror med en sekunds mellanrum (Världsrekord!)
5. 46.31 sekunder (46.86) att memorera en hel kortlek.

Jonas von Essen har ökat sin totalpoäng och klättrat en placering. Han är nu rankad fyra i världen!

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer, v.v. kontakta:

Idriz ” Minnet” Zogaj

Vill du prova på att tangera Jonas von Essens världsrekord?

Nedan har ni 318 siffror. Det är 30 i varje rad förutom den sista som innehåller 18 st. Be en bekant läsa upp dem med en sekunds mellanrum. Se sedan hur många du kan skriva ner i rätt ordning. Notera att vid första fel slutar man räkna, du måste alltså ha alla rätt för att slå gällande världsrekord!

Ni kan ladda ner en ljudfil för att höra hur det låter och se hur många ni kan minnas här (mp3-fil).

Svenska Minnesförbundet grundades av Idriz ”Minet” Zogaj 2008 och är registrerat hos World Memory Sports Council (WMSC). Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.

Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet dess stadgar, ”att träna minnet ska vara en folksport” samt ”att hjärngymnastik ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och kunna träna sin hjärna”.

Att tävla i minne har funnits som sport sedan 1991 då Tony Buzan och Raymond Keene arrangerade ett första VM i London. Vann gjorde då Dominic O'Brien som sedan gjort om bedriften sju gånger. Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg och vanns av Mattias Ribbing, som sedan gjorde om sin bedrift 2010 och 2011.

Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är begreppet ”Att tävla i minne” och ”Minnesatleter” något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras SM är också känt och uppskattat.

Förutom att arrangera Svenska Mästerskapen har de främsta framgångarna för Svenska Minnesförbundet varit att placera Sverige som det näst bästa nationen i världen i VM i London december 2012. I samma VM togs även det individuella bronset av Jonas von Essen och han blir där med förste Svensk att ta medalj i ett VM.

Minnesförbundet siktar dock högre och SM i Minne är nyckeln till framgång. Det är där nya svenska förmågor får visa vad de kan och hämta inspiration till framtida internationella tävlingar som VM.

Swedish Memory Open och SM i Minne

För att locka internationella minnesatleter är SM i Minne en del i Swedish Memory Open, SMO. De svenska deltagarna kan alltså vinna både Swedish Memory Open och SM i Minne medan de internationella enbart kan vinna SMO. www.minnesforbundet.se www.worldmemorysportscouncil.com

En mycket stolt Idriz ”Minnet” Zogaj, förbundskapten för Svenska Minneslandslaget