Sverige 6:a i VM i Minne 2010

Det blev en sjätteplats för Svenska Minneslandslaget bestående av Idriz "Minnet" Zogaj och Mattias Ribbing i nyligen avslutade VM i Minne 2010 i Kina. Vann gjorde Tyskland med minsta möjliga marginal emot hemmanationen Kina. Ett decimerat England med den nu avsatte världsmästaren Ben Pridmore i spetsen fick nöja sig med en tredje plats.

VM i Minne 2010 var en spektakulär upplevelse precis som väntat med en fantastiskt väl fungerande organisation trots det stora antalet deltagare. Sporten fick även mycket medieutrymme genom bl a CCTV (Central China TV), som sände direkt vid två tillfällen. CCTV är Kinas största och enligt Tony Buzan, grundare av minnessporten når den över en miljard tittare.

- Det har varit en otroligt tuff men kul tävling! Vi är nöjda med vår placering som landslag, men både Mattias Ribbing och jag kände att vi hade mer att ge individuellt, säger en trots allt nöjd tävlande förbundskapten Idriz "Minnet" Zogaj.

Kort fakta
VM i Minne 2010 avgjordes i Guangzhou, Kina 3 – 5 december. Det svenska minneslandslaget bestod av regerande svenske mästaren Mattias Ribbing, samt grundaren och ordföranden för Svenska Minnesförbundet Idriz Zogaj.

Svenska Minneslandslaget lyckades tillsammans memorera inte mindre än 16 kortlekar på en timme och 2100 ettor och nollor i rätt följd på 30 minuter.

147 deltagare från 22 länder tävlade i årets VM i Minne, vilket är det största antalet deltagare sedan tävlingens start år 1991.

Resultat

Individuellt                                                                     Landslag

1. Wang Feng, Kina                                                         1. Tyskland

2. Johannes Mallow, Tyskland                                          2. Kina