Sverige siktar på medalj i tävlingen VM i Minne i London

Till helgen åker Sveriges skarpaste landslag till Minnes VM i London för att tävla om en pallplats. Tävlingen äger rum den 14 - 16 december. Svenska Minneslandslaget har aldrig  varit starkare och förhoppningsvis räcker det hela vägen till en silvermedalj.

"Årets upplaga av VM kommer bli den mest spännande tävlingen någonsin. Vi har Jonas som kan ta individuella medaljer och som landslag är vi förhandstippade till en andraplacering", säger Idriz "Minnet" Zogaj, ordförande i Svenska Minnesförbundet och förbundskapten för det svenska landslaget.

Svenska Minneslandslaget – starkare än någonsin

Sverige har hamnat högt på minnesvärldens rankinglistor efter Jonas von Essen och Marwin Wallonius framfarter under hösten. Tillsammans med den trefaldige svenske mästaren Mattias Ribbing samt Joachim Anderson utgör de det starkaste minneslandslaget någonsin.

Den regerande svenska mästaren i minne, Jonas von Essen, kan också ha chans på världsmästartiteln. "Jag tycker det är kul att det pratas om mig som en kandidat till VM titeln men jag tror att det blir väldigt svårt att slå den regerande världsmästaren Johannes. Jag har tränat hårt och ska göra mitt bästa men vi får se hur långt det räcker. Men det är förstås några grenar jag särskilt hoppas på. Exempelvis har jag i grenen ”abstrakta bilder” redan slagit gällande världsrekord när jag tränat inför Minnes VM", berättar Jonas von Essen.

VM i Minne

Världsmästerskapen i minne äger rum för 22 gången och pågår under tre dagar. Kandidaterna tävlar individuellt i totalt tio grenar. Den som får högst totalpoäng i alla grenar koras som världens bästa minne 2012.

De tio grenar som deltagarna tävlar i under VM är ungefär samma grenar som under exempelvis SM i Minne. Det enda som skiljer är att några grenar är längre. Exempelvis låter man deltagarna memorera så många siffror respektive så många kortlekar som möjligt på en timme till skillnad från en halvtimme som gäller under SM i Minne.

Totalt deltar 90 antal tävlande från 23 länder. Favorit att vinna VM titeln är Johannes Mallow, Tyskland, som också är rankad etta i världen och i sitt livs form. Johannes har tävlat i Sverige två gånger och då vunnit Sweden Memory Open bägge gångerna. Jonas von Essen med sina fantastiska prestationer under året har dock seglat upp som en kandidat att se upp för. Nu återstår att se om han kan få världsettan att vackla.

Som landslag är det Tyskland som spås ta hem segern. Tyskland har flest deltagare bland de tio bästa i världen och har flest segrar som landslag genom tiderna. Därefter är det en öppen historia och Sverige har som sagt siktet på silvermedalj. De tuffaste konkurrenterna om andraplatsen är Filippinerna, England, Indien samt Kina.

För mer information om tävlingens grenar; se http://www.world-memory-statistics.com/World_Memory_Championships_Schedule_2012.pdf

Svenska Minneslandslaget 2012 består av (världsranking inom parentes)

Tävlande:

Jonas von Essen, (13)

Marwin Wallonius, (47)

Mattias Ribbing (69)

Joachim Andersson (182)

Förbundskapten: Idriz "Minnet" Zogaj

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer, v.v. kontakta:

Idriz ” Minnet” Zogaj

Mobil: +46 73 – 432 00 10

VM i minne avgörs i London 14 – 16:e december 2012.

Till helgen åker Sveriges skarpaste landslag till Minnes VM i London för att tävla om en pallplats. Tävlingen äger rum den 14 - 16 december. Svenska Minneslandslaget har aldrig varit starkare och förhoppningsvis räcker det hela vägen till en silvermedalj.

Idriz