Sverige tog silver i VM i Minne 2012

Efter tre dagars kamp är det nu klart att Sverige tog silver i tävlingen VM i Minne, som gick av stapeln i London 14 - 16 december. Jonas von Essen säkrade brons genom att i tävlingens absolut sista moment memorera en hel kortlek rätt på 1 minut och 13 sekunder. Dessutom tog Jonas även två individuella brons! Tillsammans med Mattias Ribbing och Marwin Wallonius kammade de hem silver för Sverige!

Svenska Minneslandslaget: Från vänster Joachim Anderson, Mattias Ribbing, Idriz Zogaj, Jonas von Essen och Marwin Wallonius

”Det har varit tre tuffa dagar och att det ska vara så jämnt in i det sista är helt otroligt. Jag var i rummet när Jonas memorerade kortleken och sekunderna kändes som minuter. Det svenska laget har presterat i världsklass och jag är mållös. Jonas tog två brons men även Marwin, Mattias och Joachim presterade mästerligt”, säger en nöjd förbundskapten, Idriz ”Minnet” Zogaj.

Sverige tog silver

När dag tre av VM började låg Sverige på en betryggande andraplats. Medan dagen fortlöpte stärktes denna position gren efter gren och redan innan den sista grenen var avslutad stod det klart att silver skulle gå till Sverige.

”Det känns fantastiskt att få vara med i detta landslag som kammar hem silver. Det här är mitt tredje VM och äntligen lyckades jag få till mer än 1000 siffror på en timme. Nu kan man titulera sig Grand Master,” säger en glad Mattias Ribbing som förutom ”trefaldig svensk mästare” alltså nu även kan stoltsera med titeln ”Grand Master in Memory”.

Tre individuella brons

Tre gånger trea har det blivit för Jonas von Essen.

”Att ta hem två individuella bronsmedaljer i VM känns underbart. Det är kul att utmana tyskarna som är så otroligt bra och veta att jag faktiskt kan slå dem. Jag var otroligt nervös inför den sista grenen och särskilt eftersom jag missade första försöket. Men det gick och nu är jag bronsmedaljör totalt” säger en trött men nöjd Jonas von Essen, som började minnesträna så sent som i somras.

De svenska resultaten i VM Minne:

(placering i VM, namn)

3:a - Jonas von Essen

11:a - Marwin Wallonius

15 - Mattias Ribbing

35 - Joachim Anderson

Slutresultat individuellt VM i Minne

1. Johannes Mallow, Tyskland

2. Simon Reinhard, Tyskland

3. Jonas von Essen, Sverige

Slutresultat landslag VM i Minne

1. Tyskland
  2. Sverige
  3. Filippinerna

Uppnått nivån ”Grand Master of Memory”

Mattias Ribbing

Marwin Wallonius

Kul att lägga på minnet

Det svenska minneslandslaget memorerade:

51.5               kortlekar på en timme

4594              siffror i rätt ordning på en timme

166                historiska datum på fem minuter

För mer information klicka här:

World Memory Sportscouncil

Fotnot

Grand Master in Memory (GM)

En titel som tilldelas den minnesatlet som klarar av följande prestationer.

Att memorera fler än 1000 siffror på en timme.

Att memorera fler än 10 hela kortlekar på en timme.

Att memorera en hel kortlek på mindre än 2 minuter.

Dessa måste inte uppnås under en och samma tävling. Mattias Ribbing blev förste svensk att uppnå denna titel efter dag 1 i VM.

För mer information, högupplösta bilder, filmat material eller bokning av intervjuer, v.v. kontakta:

Idriz ” Minnet” Zogaj

Mobil: +46 73 – 432 00 10