Två silvermedaljer till ”Esset” i Memoriaden - de mentala olympiska spelen

I helgen åkte Sveriges bästa minne, Jonas von Essen, till Memoriaden i Antalya Turkiet, ett slags hjärnans olympiska spel som arrangeras vart fjärde år någonstans i världen. Som ende svensk knep han inte mindre än två silvermedaljer och förutom att slå flera av världens bästa minnen kammade Jonas hem 1500 dollar i prispengar.

Efter sina sensationella framgångar med vinst i SM i Minne tidigare i år samt vinst i ”The Friendly Memory Open” i Nottingham, England, fick Jonas von Essen en specialinbjudan till Memoriaden.

”Det var en otroligt välorganiserad tävling och fantastiskt kul att träffa många av de bästa minnena i världen. Att jag dessutom slog flera av dem i tävling känns skönt inför stundande VM”, säger en nöjd och glad Jonas von Essen som rankas som världens 13:e bästa minne.

Memoriaden

Memoriaden är en tävling som arrangeras vart fjärde år i någon stad i världen och består av 11 grenar. Fem av dessa är tävlingar i minne, fem i mentala beräkningar ”Mental calculations” och en handlar om snabbläsning. Alla grenar räknas individuellt och man väljer själv i vilka man vill delta. Jonas deltog i minnesgrenarna med stor framgång då han knep inte mindre än två silvermedaljer och blev förste svensk att vinna prispengar i en internationell tävling.

”Det här är precis det styrkebesked jag ville ha från Jonas. VM i Minne är tre veckor bort och resultaten visar tydligt att ”Esset” är en kraft att räkna med. Jonas har mycket goda möjligheter att ta medalj i VM individuellt men också leda Sverige som landslag till en topp 3 placering”, säger Idriz Zogaj, en förväntansfull ordförande.

Resultat

4:a, 1 hel kortlek memorerades på 53.72 sekunder (7 hundradelar från 3:e platsen)

2:a, 127 ansikten och namn på 15 min

6:a, 1602 siffror på 60 minuter

2:a, 259 ”Flash Numbers” (siffrorna visas med en sekunds mellanrum)

5:a, 2730 binära tal på 30 min

Notera: Alla resultaten ovan är inofficiella svenska rekord. Ingen svensk har klarat mer än 1000 siffror på under 60 minuter på tävling eller fler än 2000 binära tal. Dock räknas inte resultaten från denna tävling som svenska rekord då tävlingen inte är sanktionerad av Världsförbundet i Minne – World Memory Sports Council.

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer, v.v. kontakta:

Idriz ”Minnet” Zogaj       Jonas von Essen ”Esset”
Ordförande Svenska Minnesförbundet    Sveriges bästa minne
Mobil: +46 73 – 432 00 10         Mobil: +46 73 – 312 91 62
idriz@minnesforbundet.se    jonas@minnesforbundet.se

VM i Minne avgörs i London, den 14 – 16:e december 2012

Två silvermedaljer till Sveriges bästa Minne, Jonas von Essen, i Memoriaden - de mentala olympiska spelen.

En nöjd och glad Jonas von Essen som rankas som världens 13:e bästa minne
Idriz Zogaj, en förväntansfull ordförande