Två världsrekord lyfte Marwin Wallonius till guld i SM i minne 2015

Läkarstudenten Marwin Wallonius, Stockholm, mindes mest i Sverige när SM i minne avgjordes på Tekniska museet under helgen. Marwin slog två världsrekord när han mindes 1071 siffror i rätt ordning på 15 minuter och 542 abstrakta bilder på samma tid. Tvåa blev Yanjaa Altansuh, Stockholm, som slog nytt svenskt rekord i att minnas namn medan regerande tvåfaldige världsmästaren, Jonas von Essen från Skövde denna gång fick nöja sig med ”bara” en tredjeplats.

Från vänster: Idriz Zogaj (arrangör), Marwin Wallonius, Yanjaa Altasuh, Jonas von Essen och Michael Gloschewski (medorganisatör)

Världsrekord lyfte Marwin till guld
Det sägs att om man lever i skuggan av en mästare har man potential att bli ännu större. Marwin Wallonius kom till SM 2012, redan då säker på att vinna. Han hade inte räknat med att Jonas von Essen skulle vara där och tre år i rad hålla honom från guldet. Men Marwin har inte tappat fokus och gradvis kommit närmare segern.

Då Jonas tagit ledigt från sina studier till lärare för att träna, har Marwin fått nöja sig med sommarloven, helger och tidiga morgnar innan studierna. Eftersom mental idrott inte har samma status som fysisk idrott har Marwin inte kunnat tävla i den utsträckning han velat då han inte fått missa obligatoriska moment på läkarlinjen. Men i helgen som var visade han, mot alla odds, att han har ett minne som kan slå till och med den tvåfaldige världsmästaren Jonas von Essen.

”Det är otroligt kul att äntligen få vinna och dessutom då på hemmaplan. Nästan allt gick som jag planerat och tränat för. Det känns otroligt skönt att äntligen slå världsrekord,” säger Marwin Wallonius, svensk mästare i minne 2015 med ett stort leende.

Silver gick för andra året i rad till Yanjaa Altasuh, som också är mycket nöjd med helgen. Hon slog ett nytt svenskt rekord i att minnas namn, den gren hon är i särklass bäst på. Den alltid lika glade, men idag dock något chockade tvåfaldige världsmästaren Jonas von Essen fick denna gång nöja sig med en bronspeng.

”Marwins resultat är galet bra och jag är verkligen glad för hans skull,” säger Jonas von Essen.

”Vi hoppades på världsrekord och att det blev hela två stycken under SM i minne här hos oss på Tekniska Museet är fantastiskt! Stort grattis till Marwin Wallonius,” Linda Sandberg, Programansvarig, Tekniska Museet.

Världsbäst på siffror

SM i minne hölls på en digital plattform för första gången i år. Detta gjorde att besökarna kunde följa Marwins världsrekord live. Det såg länge ut som om han inte skulle lyckas och med mindre än en minut kvar att skriva ner svaren såg han ut att ha gett upp. Hela nio siffror var fel och det verkade bli inget mer än ett bra försök. Men i sista stund lägger han in de nio siffror som saknas och det blir ett världsrekord. 1071 siffror memorerade i rätt ordning på 15 minuter...

Marwin Wallonius,Guldmedaljör, SM i minne 2015

Därmed har alla svenskar i Minneslandslaget - Jonas, Yanjaa och nu Marwin slagit världsrekord i minne. Något som visar hur starkt svenskt minne är idag och som bådar gott inför VM i Kina senare i år då Sverige som regerande världsmästare ska försvara det blågula minnet.

”Jag skojade med Marwin innan tävlingen och sade att vi tar tävlingen från Göteborg till Stockholm, så nu kan du slå världsrekord på hemmaplan. Och det är precis vad han gjorde,” säger en mycket nöjd Idriz Zogaj, arrangör av SM i minne för 7:e året i rad.

Idriz Zogaj, ordförande Svenska MinnesförbundetFoto: Valton Ҫoҫaj

Vinnarna 2015
SM i minne

1. Marwin Wallonius, Stockholm
  2. Yanjaa Altansuh, Stockholm
  3. Jonas von Essen, Skövde (bor i Göteborg)

Swedish Memory Open

1. Marwin Wallonius, Stockholm
  2. Yanjaa Altansuh, Stockholm
  3. Ola Kåre Risa, Norge

Nya världsrekord i minne
1071 siffror memorerade på 15 minuter, Marwin Wallonius (även svenskt rekord)
542 abstrakta bilder memorerade på 15 minuter, Marwin Wallonius (även svenskt rekord)

Nya svenska rekord i minne

105 ord memorerade på 5 minuter, Marwin Wallonius
1029 binära tal (ettor och nollor, 110101000100...) memorerade på fem minuter, Marwin Wallonius
73 namn memorerade på fem minuter, Yanjaa Altantuya
424 siffror memorerade på 5 minuter, Marwin Wallonius

”Sveriges bästa minne” genom tiderna

2015 – Marwin Wallonius
2014 – Jonas von Essen
2013 – Jonas von Essen
2012 – Jonas von Essen
2011 – Mattias Ribbing
2010 – Mattias Ribbing
2009 – Mattias Ribbing
2008 – Idriz Zogaj
2007 – Idriz Zogaj
2006 – Idriz Zogaj
2005 – Idriz Zogaj
2004 – Idriz Zogaj

SM i minne och Swedish Memory Open 2015 presenteras av

Sjunde upplagan av SM i minne och Swedish Memory Open presenterades av Tekniska Museet i samarbete med Zogaj of Sweden. För kommunikationen stod Plyhm Kommunikation.
Tekniska Museet
          Plyhm Kommunikation AB      Zogaj of Sweden AB

Linda Sandberg
Tekniska museet | National Museum of Science and Technology
Direct: +46 8 450 57 17 | +46 701 98 51 42

Svenska Minnesförbundet
grundades av Idriz ”Minnet” Zogaj 2008 och är registrerat hos World Memory Sports Council (WMSC). Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.
Göteborgs Minnesförbund
grundades våren 2013 och är Sveriges första lokala minnesförbund. Svenska Minnesförbundet strävar efter att få fler lokala förbund.
Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet förbundets stadgar, är ”att träna minnet ska bli en etablerad folksport” samt ”att mental träning, där minnesträning är en tongivande del, ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och träna sin hjärna”.
Att tävla i minne har funnits som sport sedan 1991 då
Tony Buzan och Raymond Keene arrangerade ett första VM i London. Vann gjorde då Dominic O'Brien som sedan gjort om bedriften sju gånger. Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj som var förste svensk att tävla i minne. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg. 2012 blev Jonas von Essen förste svensk att ta medalj i VM i minne då han kom trea. Året därpå, 2013, krönte Jonas sin karriär med VM guld, vilket han lyckades upprepa 2014 då Sverige även vann lagguldet. Svenska minneslandslaget tog hem 8 av 11 guldmedaljer i VM 2014 och är alltså världen bästa nation i Minne.
Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är begreppet ”Att tävla i minne” och ”Minnesatleter” något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras SM är också väl etablerat och uppskattat.
Svenska Minnesförbundet
följer de regler och förordningar som WMSC har satt upp om ”Sportsmanship” samt framhåller en välkomnande och vänlig attityd som nyckelbegrepp. Alla ska erbjudas möjlighet att prova på och utvecklas i denna nya men viktiga sport.
”Sveriges bästa minnen”

Under hösten 2014 följde dokumentärfilmaren Linus Lindahl delar av Svenska Minneslandslaget. ”Sveriges bästa minnen” lyfter fram tre minnesatleter, regerande världsmästaren Jonas von Essen, Yanjaa Altansuh och Marwin Wallonius, samt förbundskaptenen för landslaget Idriz Zogaj. Deras förberedelser inför SM på Stadsbiblioteket i Göteborg där Jonas bland annat slår ett världsrekord och sedan VM där Sverige tar hem lagguldet och Jonas försvarar sin världsmästartitel från 2013!
Länk till dokumentären – klicka här
.
Länk till dokumentären med engelsk text – klicka här.

För att locka internationella minnesatleter är SM i Minne en del i Swedish Memory Open, SMO. De svenska deltagarna kan alltså vinna både Swedish Memory Open och SM i Minne medan de internationella enbart kan vinna SMO.
www.minnesforbundet.se www.worldmemorysportscouncil.com

Marwin Wallonius, svensk mästare i minne 2015
Marwins resultat är galet bra och jag är verkligen glad för hans skull
Linda Sandberg, Programansvarig, Tekniska Museet.
Idriz Zogaj, arrangör av SM i minne för 7:e året i rad