Världens bästa minne är svenskt!

Det blev Jonas ”Esset” von Essen från Sverige, som tog hem guldet när VM i Minne avgjordes i London i helgen. Supersvensken Jonas, som debuterade så sent som 2012 genom att promenera hem titeln Sveriges bästa minne, är bara ett år senare bäst i världen genom att få den högsta poängen någon fått i ett minnes-VM. Sverige lyckades även försvara sitt silver som team från 2012 och Marwin Wallonius, näst bäste svensk knep individuellt brons genom att memorera 360 siffror på fem minuter.

Sverige försvarar silver från 2012
Svenska minneslandslaget lyckades försvara sitt silver i en mycket jämn kamp mot Tyskland, som även i år var en för tuff match. I och med silvret kommer dock Sverige före länder som Kina, Indien, Filippinerna, Mongoliet och USA. Ja, t o m före England som är landet där sporten grundades och som har överlägset flest världsmästare.

”Jag var lite orolig för några nationer men vi höll! Mycket tack vare Marwins starka avslutning när han lade en hel kortlek på minnet på 39 sekunder. Sverige tillhör de bästa i världen och det är underbart,”
säger en mycket glad förbundskapten Idriz ”Minnet” Zogaj.

Tony Buzan (grundare av minnessporten), Adriana Bergström-Zogaj,
Idriz Zogaj, Marwin Wallonius, Karolina Dahl, Joachim Andersson,
Emma Andersson och sittande – Världens bästa minne – Jonas von Essen
Foto: Svenska Minnesförbundet

Det regnade medaljer över Sverige
Förutom silver för Sverige regnade det individuella medaljer över Jonas von Essen. Världens bästa minne tog hem inte mindre än fyra guldmedaljer i de individuella grenarna, plus två silver och två brons. Marwin Wallonius placerade sig 8:a totalt och tog brons genom att tangera det svenska rekordet och memorera 360 siffror på 5 minuter.

”Det som gör Sverige så bra är enkelt – superduon med Jonas von Essen och den mycket talangfulle Marwin Wallonius. Marwin är en riktig talang men har hamnat lite i skuggan av sin lagkamrat Jonas just nu. Men han är på stadig uppgång, så vi är säkra på att få se ännu bättre resultat så småningom,”
tillägger Idriz Zogaj.

För de övriga deltagarna i minneslandslaget gick det också över förväntan. Karolina Dahl som gjorde debut memorerade hela 157 abstrakta bilder och Emma Anderson tog flera personliga rekord, båda i juniorklassen. Adriana Bergström-Zogaj lyckades sätta hela 150 binära tal i rätt ordning på 30 minuter. Inte illa för elvaåringen som tävlade i barnklassen.

Världens bästa minne är svenskt

Det är svårt att förstå hur någon som inte visste hur man tävlar i minne sommaren 2012 knappt ett och ett halvt år senare är bäst i världen. Men så pratar vi inte om vem som helst, vi pratar om Jonas von Essen – eller ”Esset” som han numera går under i folkmun. För ett bättre ess i svenska minneslandslaget och ambassadör för sporten än Jonas är svårt att hitta.

Jonas von Essen
Foto: Idriz Zogaj

”Jag har tränat för guld men det är svårt att förstå att jag vann i år. Trodde inte det skulle gå så bra. Jag har haft lite tur då Johannes Marlow som regerande världsmästare inte presterade på topp i alla grenar och så hård är konkurrensen. Jag är så glad, jag vet inte vad jag ska säga," konstaterar Jonas von Essen – världens bästa minne.

Ja, vad ska man säga om Jonas, killen som lägger 3.840 binära tal (0111010110...) på minnet på 30 minuter. Jonas klättrar även på världsrankinglistan och är nu världens näst högst rankade minne genom tiderna.

En längre intervju med Jonas von Essen hittar du här. (På engelska och gjord före VM).

De svenska medaljerna i VM 2013

Silver för Svenska Minneslandslaget
Individuella grenar
Guld, alla av Jonas von Essen

3841binära tal på 30 minuter (nytt svenskt rekord)

24 hela kortlekar plus 18 i den 25:e på en timme! (nytt svenskt rekord)

459 abstrakta bilder på15 minuter (nytt svenskt rekord)

200 talade siffror som läses upp med 1 sekunds mellanrum.

Silver, båda av Jonas von Essen

105 namn memorerade på 15 minuter (nytt svenskt rekord)

106 historiska datum på 5 minuter (nytt svenskt rekord)

Brons

Jonas von Essen

2280 siffror på en timme (nytt svenskt rekord)

211 ord på 15 minuter (nytt svenskt rekord)

Marwin Wallonius

360 siffror på 5 minuter (tangerat svenskt rekord)

Den tävlande som får mest poäng efter 10 grenar koras som världens bästa minne som i år blev - Jonas von Essen!

Grattis Sverige till silver och Jonas von Essen ”Världens bästa minne”!

Vill ni ta del av minnesförbundets kunskap?

För mer information hur ni, er skola eller ert företag kan ta del av dessa mycket enkla men kraftfulla tekniker som alla har nytta av, är ni varmt välkomna att höra av er till Svenska Minnesförbundet.
www.minnesforbundet.se

info@minnesforbundet.se

Svenska minneslandslagets deltagande i VM 2013 stöds av

Plyhm Kommunikation, plyhm.se i samarbete med Zogaj of Sweden AB zogaj.se

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer v.v. kontakta:

Här kan ni ladda ner presskit från Världsförbundet i minne där även de 10 grenarna man tävlar i finns illustrerade.
Vi finns också på :

Emma Andersson från landslaget har bloggat om VM

@minnesforbundet
#WMC13

Teknikerna är enkla och ovärderliga

Ett av Svenska Minnesförbundets visioner är att få hjärnträning genom exempelvis minnesträning till att bli en del av skolprogrammet. De 10 grenarna är framtagna av experter inom minnesträning för att reflektera alla aspekter av minnen som vi stöter på i våra liv. Vare sig du lär dig din första läxa, skall minnas en presentation på jobbet eller komma ihåg vad du ska köpa för att laga middag hemma.
De tävlande använder samma tekniker som vid studieteknik. De är i grunden mycket lätta och alla minnesatleter börjar med att först lära sig dem. Minnesatleterna lär sig dem och tränar in dem så bra att det mesta i vardagen och i skolan blir bokstavligt talat till en barnlek att minnas. De tävlande blir i vissa avseenden långt mycket bättre än vad många forskare vågat tro om hjärnans förmåga.
Med hjärnträning lär minnesatleterna mycket mer än att exempelvis få alla rätt på ett prov. Träningen ger insikt i hur ens hjärna fungerar, ökar självförtroendet, tränar upp koncentrationen, simultanförmågan och magkänslan förutom själva minnet förstås. Alla dessa insikter är svårt att träna upp på annat sätt. Tusentals minnesatleter vittnar idag om vilken nytta de har av denna hjärnträning i såväl skolgång, som vardag och arbetsliv.

Svenska Minnesförbundet grundades av Idriz ”Minnet” Zogaj 2008 och är registrerat hos World Memory Sports Council (WMSC). Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.
Göteborgs Minnesförbund
grundades våren 2013 och är Sveriges första lokala minnesförbund.
Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet dess stadgar, är ”att träna minnet ska vara en folksport” samt ”att mental träning ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och träna sin hjärna”.
Att tävla i minne har funnits som sport sedan 1991 då Tony Buzan och Raymond Keene arrangerade ett första VM i London. Vann gjorde då Dominic O'Brien som sedan gjort om bedriften sju gånger. Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg och vanns av Mattias Ribbing, som sedan gjorde om sin bedrift 2010 och 2011.
Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är begreppet ”Att tävla i minne” och ”Minnesatleter” något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras SM är också känt och uppskattat.
Svenska Minnesförbundet
följer de regler och förordningar som WMSC har satt upp om ”Sportsmanship” samt framhåller en välkomnande och vänlig attityd som nyckelbegrepp. Alla ska erbjudas möjlighet att prova på och utvecklas i denna nya men viktiga sport.
Förutom att arrangera Svenska Mästerskapen har de främsta framgångarna för Svenska Minnesförbundet varit att placera Sverige som det näst bästa nationen i världen i VM i London december 2012. I samma VM tog togs även det individuella bronset av Jonas von Essen och han blir där med förste Svensk att ta medalj i ett VM.
Minnesförbundet siktar dock högre och SM i Minne är nyckeln till framgång. Det är där nya svenska förmågor får visa vad de kan och hämta inspiration till framtida internationella tävlingar som VM..

Swedish Memory Open och SM i Minne

För att locka internationella minnesatleter är SM i Minne en del i Swedish Memory Open, SMO. De svenska deltagarna kan alltså vinna både Swedish Memory Open och SM i Minne medan de internationella enbart kan vinna SMO. www.minnesforbundet.se www.worldmemorysportscouncil.com

Det blev Jonas ”Esset” von Essen från Sverige, som tog hem guldet när VM i minne avgjordes i London i helgen. Supersvensken Jonas, som debuterade så sent som 2012 genom att promenera hem titeln Sveriges bästa minne, är bara ett år senare bäst i världen genom att få den högsta poängen någon fått i ett minnes-VM. Sverige lyckades även försvara sitt silver som team från 2012 och Marwin Wallonius, näst bäste svensk knep individuellt brons genom att memorera 360 siffror på fem minuter.

Idriz ”Minnet” Zogaj, Ordförande Svenska Minnesförbundet
Idriz ”Minnet” Zogaj, Ordförande Svenska Minnesförbundet