Världens bästa minne ska koras i Lund

Svenska Minnesförbundet är mycket glada att meddela att årets världsmästerskap i minne kommer att äga rum i Lund, från den 22:a till den 24:e november. Denna prestigefyllda tävling fungerar som en plattform för de skarpaste hjärnorna från hela världen att visa upp sina extraordinära minnesförmågor.

År efter år har IAM:s (International Association of Memory) världsmästerskap i minne visat den fantastiska kraften hos den mänskliga hjärnan och den obegränsade potential den håller. Evenemanget lovar att bli en fascinerande uppvisning av mental styrka med en rad discipliner, såsom hastighet, uthållighet och precision, som utmanar tävlande i olika aspekter av minnet.

Årets evenemang är extra exklusivt. Antalet deltagare kommer att begränsas, vilket garanterar en högdramatisk tävling där världens bästa gör upp om guldet. Sverige har under lång tid varit förknippat med framgångar i minnestävlingar. Jonas von Essen har vunnit världsmästerskapet vid två tillfällen och visat det mänskliga sinnets verkliga kapacitet. Dessutom har det svenska landslaget vunnit den eftertraktade guldmedaljen som lag i denna prestigefyllda tävling. Deras prestationer står som bevis för den svenska mentala idrottarens skicklighet och deras betydande bidrag till denna intellektuella sport.

Tävlingen kommer arrangeras av Svenska Minnesförbundet och ansvariga är grundaren och ordföranden Idriz Zogaj och flerfaldiga svenska mästaren i minne, Martin Nilsson. “Vi kommer att få se otroliga prestationer på en nivå som kommer att slå alla med häpnad. Den högsta nivån inom världseliten får minneskonsten att framstå som en superkraft”, säger Martin Nilsson efter beskedet att årets tävling äger rum i Lund. “Lund och kunskap går hand i hand och det känns som en perfekt plats för tävlingen", säger Idriz Zogaj.

I samband med tävlingen kommer en mängd aktiviteter anordnas för skolor, organisationer och en nyfiken allmänhet i regionen.

VM i minne är ett årligt återkommande event. I december 2023 blev Tenuun Tamir från Mongoliet ny världsmästarinna. Vem kommer att bli mästare I Lund?

Tävlingen presenteras i samarbete med SystemWeaver. "Vi är otroligt glada över att spela en central roll i denna prestigefyllda händelse. Att stödja världsmästerskapen i minne är inte bara en investering i en tävling; det är en investering i den otroliga potentialen hos den mänskliga hjärnan. Vi är hedrade att vara en del av något som firar och pressar gränserna för det mänskliga sinnet, precis som vår produkt pressar gränserna för samarbete runt strukturerad data", säger Magnus Carlsson, VP för Expert Services på SystemWeaver. "Lycka till alla tävlande!"

Partners och möjliggörare för tävlingen är Visit Skåne och Visit Lund.
”Med tanke på hur framgångsrika de svenska minnesmästarna varit hittills har höstens VM i Lund alla förutsättningar att bli en riktigt rafflande kamp. Det känns väldigt roligt att Lund får ytterligare en internationell tävling till staden,” säger Samuel Jonsson, ordförande för Lunds kommuns destinationsbolag Visit Lund.

”Det är fantastiskt att Lund och Skåne tilldelas det här prestigemästerskapet. Evenemanget positionerar regionen som en stark och innovativ forskningsregion. Samtidigt möjliggör vi för barn och ungdomar från hela Skåne att få upp ögonen för vetenskap och forskning”, säger Max Granström, VD för Region Skånes destinationsbolag Visit Skåne. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Information om anmälningsprocessen kommer löpande att publiceras via Svenska Minnesförbundets webb.
www.minnesförbundet.se

För mer information kontakta:
Idriz Zogaj, ordförande Svenska Minnesförbundet, tel 0734-32 00 10, epost idriz@zogaj.se

Praktisk information - datum och plats Tävlingen pågår fredag den 22:a till söndag den 24:e november på Stadshallen i Lund. Tävlingen har en egen hemsida där all information finns och uppdateras löpande:

VM i Minne 2024 presenteras av
iam-memory.org
visitskane.com
visitlund.se
systemweaver.com

martinnilsson.com
plyhm.se
zogaj.se

Vi kommer använda #vmilund och #wmclund som hashtags.

Bilder:
1. Svenska laget vinner VM i Minne 2014 – Marwin Wallonius, Yanjaa Wintersoul, Idriz Zogaj, Jonas von Essen
2. Idriz Zogaj
3. Martin Nilsson

Världens bästa minnen
Är du nyfiken på hur det är att vara en minnesatlet? Under hösten 2014 följde dokumentärfilmaren
Linus Lindahl  delar av Svenska Minneslandslaget. Den korta dokumentären ”Världens bästa minnen” lyfter fram tre minnesatleter, tvåfaldige världsmästaren Jonas von Essen, Yanhjaa Wintersoul, som kom femma i Talang och som bland annat memorerat hela IKEA katalogen, samt Marwin Wallonius och Idriz Zogaj, landslagets förbundskapten. Deras förberedelser inför SM på Stadsbiblioteket i Göteborg där Jonas bland annat slår ett världsrekord och sedan VM där Sverige tar hem lagguldet och Jonas försvarar sin världsmästartitel från 2013. Sverige vinner åtta av elva möjliga guld.

Ni hittar länk till dokumentären här: ”Världens bästa minnen” (eller http://bit.ly/1hOjHax )

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer v.v. kontakta:

idriz@zogaj.se

Svenska Minnesförbundet grundades av Idriz ”Minnet” Zogaj 2008. Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, såsom SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.

Stiftelsen Svenska Minnesförbundet grundades 2017 med visionen att folkbilda och nå ut med minnesträning till alla. Göra sporten folklig och sprida kunskaperna till skolor.

Göteborgs Minnesförbund grundades våren 2013 och är Sveriges första lokala minnesförbund. Svenska Minnesförbundet strävar efter att få fler lokala förbund.

Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet i förbundets stadgar, är ”att träna minnet ska bli en etablerad folksport” samt ”att mental träning, där minnesträning är en tongivande del, ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och träna sin hjärna”.

Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj som var förste svensk att tävla i minne. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg. 2012 blev
Jonas von Essen förste svensk att ta medalj i VM i Minne då han kom trea. Året därpå, 2013, krönte Jonas sin karriär med VM guld, vilket han lyckades upprepa 2014 då Sverige även vann lagguldet.

Svenska minneslandslaget tog hem 8 av 11 guldmedaljer i VM 2014 och är världens bästa nation i Minne. Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är begreppet ”Att tävla i minne” och ”Minnesatleter” något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras SM är också väl etablerat och uppskattat.

2024 arrangerar Svenska Minnesförbundet VM i minne på Stadshalllen i Lund.

Vi kommer att få se otroliga prestationer på en nivå som kommer att slå alla med häpnad. Den högsta nivån inom världseliten får minneskonsten att framstå som en superkraft. Lund och kunskap går hand i hand och det känns som en perfekt plats för tävlingen.
säger Martin Nilsson och Idriz Zogaj
Vi är otroligt glada över att spela en central roll i denna prestigefyllda händelse. Att stödja världsmästerskapen i minne är inte bara en investering i en tävling; det är en investering i den otroliga potentialen hos den mänskliga hjärnan. Vi är hedrade att vara en del av något som firar och pressar gränserna för det mänskliga sinnet, precis som vår produkt pressar gränserna för samarbete runt strukturerad data. Lycka till alla tävlande!
, säger Magnus Carlsson, VD för Expert Services på SystemWeaver.
Med tanke på hur framgångsrika de svenska minnesmästarna varit hittills har höstens VM i Lund alla förutsättningar att bli en riktigt rafflande kamp. Det känns väldigt roligt att Lund får ytterligare en internationell tävling till staden.
Det är fantastiskt att Lund och Skåne tilldelas det här prestigemästerskapet. Evenemanget positionerar regionen som en stark och innovativ forskningsregion. Samtidigt möjliggör vi för barn och ungdomar från hela Skåne att få upp ögonen för vetenskap och forskning.
, säger Max Granström, VD för Region Skånes destinationsbolag Visit Skåne.