Världens tuffaste utmaning

Att bli svensk mästare i minne 2014 kan ses som världens tuffaste utmaning. För du måste faktiskt minnas mer än regerande världsmästaren och tvåfaldige svenske mästaren, Jonas von Essen. En utmaning som i år tagits upp av tjejen som aldrig glömmer ditt namn, Yanjaa Altantuya. SM avgörs på Stadsbiblioteket i Göteborg 20 - 21 september och bjuder på mer än bara tävling. Söndag kl 18:00 vet vi vem som minns mest 2014.

Tjejen som aldrig glömmer ditt namn
Yanjaa Altantuya är tjejen som aldrig glömmer ett namn. Eller ja, hon glömmer ganska lite faktiskt då hon så länge hon kan minnas har haft ett bra minne. När hon upptäckte att människor världen över tränar för att få ett lika bra och till och med mycket bättre minne än hennes blev hon naturligtvis nyfiken. Yanjaa hörde av sig till Minnesförbundet, fick hjälp att lära sig och förfina sina tekniker. I sin första tävling i tyska mästerskapen i våras lyckades hon vinna en av sina favoritgrenar när hon mindes fler namn på fem minuter än självaste världsmästaren i minne, Jonas von Essen och världsrekordhållaren i grenen, Simon Reinhard från Tyskland

Yanjaa Altantuya

Foto: Ellie Hoskins

Är det någon som kan hota Jonas, så är det Yanjaa Altantuya.

”Jag har alltid haft lätt för att minnas och särskilt namn. Av en slump upptäckte jag att man kan tävla i detta och hörde av mig till förbundet som hjälpt mig mycket. Min favoritgren är dock binära tal, även fast jag har ett svenskt rekord i att minnas namn”, säger en mycket förväntansfull Yanjaa Altantuya som debuterar i SM-sammanhang.

Foto: Warren Allott

Världens tuffaste utmaning
Att kunna titulera sig Sveriges bästa minne 2014 kan inte bli tuffare än så här. Den regerande svenske mästaren, Jonas von Essen, har hunnit bli världsmästare i minne eftersom han knep guld i London 2013. Minnesgeniet från Skövde, den 22årige lärarstudenten, som tagit ledigt från sina studier för att på heltid ägna sig åt minne kan ses som Sveriges första riktiga minnesproffs. Jonas försörjer sig på att tävla i minne och det går bra. Han är nyligen hemkommen från en resa till Indien där han kammade hem sin 12:e guldmedalj och vann Indian Memory Open. Jonas har också medverkat en hel del i internationell media, något som gjort honom till en global superkändis inom minnessporten.

SM i Minne på nya Stadsbiblioteket i Göteborg

Då SM i Minne i år avgörs inne på Göteborgs nya Stadsbibliotek bjuds det på mer än bara minnestävling. Det blir föreläsningar för skolklasser 17-19 september där skolungdomar bl a får lära sig hur enkelt det faktiskt är att själv bli ett minnesproffs.

”En hjärtefråga för Minnesförbundet är att minnesträning ska bli en naturlig del i skolan. Att förstå hur hjärnan fungerar och även kunna träna den är något som särskilt skolelever har nytta av. Vi som minnesproffs har teknikerna som kan underlätta deras skolgång mycket,” säger Idriz Zogaj ordförande för Minnesförbundet som också håller i föreläsningarna.

Fredagen 19 september kl 17:00-18:00 är det Minnestimme på trappscenen på Stadsbiblioteket. Bland annat Jonas von Essen och Yanjaa Altantuya demonstrerar sina förmågor och Idriz Zogaj pratar kring teknikerna etc. Efteråt hålls ett samtal med hjärnforskaren Pontus Wasling, som pratar om ”hjärnan då och nu” samt tar upp en forskarens syn på minnestävlandet.

"Det är fantastiskt kul att få hit denna tävling till våra nya fina lokaler", säger Tina Hedegård, bibliotekarie på Stadsbiblioteket i Göteborg.

”För Minnesförbundet är det ett lyft att få vara i en offentlig miljö. Det bidrar verkligen till att synliggöra sporten,” säger en nöjd Idriz Zogaj som för sjätte året i rad arrangerar tävlingen.

Idriz Zogaj, ordförande Svenska Minnesförbundet

Foto: Valton Ҫoҫaj

Söndagen 21 september kl 18:00 vet vi vem som minns mest i Sverige 2014

Sveriges coolaste landslag
Är du nyfiken på hur det är att vara en minnesatlet?
2 oktober sänder SVT 2 dokumentären ”Sveriges coolaste landslag”. Där får vi följa Svenska Minneslandslaget när de förbereder sig för att tävla i VM i Minne.

Swedish Memory Open, SMO – en öppen tävling
Traditionsenligt hålls även Swedish Memory Open parallellt med SM i Minne. Denna tävling är öppen för internationella tävlande och i år gästas den av deltagare från Tyskland, Norge, Danmark och Italien. De svenska tävlande deltar i båda tävlingarna och i år kan Jonas bli förste svensk att vinna båda titlarna.

Deltagare SM i Minne 2014

I SM i Minne deltar tävlande från följande regioner:
Göteborg, Mölndal (Kållered), Partille (Öjersjö), Skövde (boende i Göteborg), Stockholm samt Skåne (Staffanstorp).

Deltagare i Swedish Memory Open 2014

I SMO deltar tävlande från följande länder: Sverige, Tyskland, Danmark, Italien och Norge.

Praktisk information - datum och plats

Tävlingen pågår lördag den 20:e september och söndag den 21:a september på Göteborgs Stadsbibliotek.

Program på scen
Fredagen 19 september

17:00-18:00     Minnestimme, medverkande på scen, Jonas von Essen och Yanjaa Altantuya med flera.
18:00-18:30     Samtal med forskaren Pontus Wasling

Program för tävlingen
Lördagen 20 september
10:00   Registrering av deltagare
10:30   Ord - 5 min memorering - 15 min återkallning
11:00   Binära tal - 5 min memorering - 15 min återkallning
11:30   Namn & Ansikten - 5 min memorering - 15 min återkallning
12:00   Siffror - 15 min memorering - 30 min återkallning
12:45   Lunch
13:45   Presentation av resultat
14:00   Kortlekar - 10 min memorering - 30 min återkallning
15:00   Siffror ("Speed Numbers") - 5 min memorering - 15 min återkallning
15:30   Presentation av resultat och avslutning
16:00   Eftersnack vid stora trappscenen med några tävlande

Söndagen 21 september
10:00   Abstrakta bilder - 15 min memorering - 30 min återkallning
11:00   Historiska datum - 5 min memorering - 15 min återkallning
11:30   Talade siffror – 1, 100 siffror/ en sekund.
12:00   Talade siffror – 2, 400 siffror/ en sekund.
12:30   Lunch
13:30   Presentation av resultat
13:45   Kortsprint ("Speed Cards") - max 5 min, försök 1
14:15   Kortsprint ("Speed Cards") - max 5 min, försök 2
15:00   Avslutning
16:00   Prisutdelning och eftersnack

18:00   Sveriges bästa minne 2014 och vinnare i Swedish Memory Open 2014 koras.

SM i Minne och Swedish Memory Open 2014 presenteras av
Sjätte upplagan av SM i Minne och Swedish Memory Open presenteras av Göteborgs Stadsbibliotek i samarbete med Zogaj of Sweden AB. För PR och kommunikation står Plyhm Kommunikation AB.

Göteborgs Stadsbibliotek
                    plyhm.se                      zogaj.se

Tina Hedegård
Göteborgs stadsbibliotek

tina.hedegard@kultur.goteborg.se

Svenska Minnesförbundet
grundades av Idriz ”Minnet” Zogaj 2008 och är registrerat hos World Memory Sports Council (WMSC). Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.

Göteborgs Minnesförbund
grundades våren 2013 och är Sveriges första lokala minnesförbund.

Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet dess stadgar, är ”att träna minnet ska vara en folksport” samt ”att mental träning ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och träna sin hjärna”.

Att tävla i minne har funnits som sport sedan 1991 då Tony Buzan och Raymond Keene arrangerade ett första VM i London. Vann gjorde då Dominic O'Brien som sedan gjort om bedriften sju gånger. Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg och vanns av Mattias Ribbing. 2012 blev Jons von Essen förste svensk att ta medalj i VM i minne då han knep broset i sin debut för att året efter, 2013, kröna sin karriär med ett VM guld!

Svenska Minnesförbundet
följer de regler och förordningar som WMSC har satt upp om ”Sportsmanship” samt framhåller en välkomnande och vänlig attityd som nyckelbegrepp. Alla ska erbjudas möjlighet att prova på och utvecklas i denna nya men viktiga sport.

Förutom att arrangera Svenska Mästerskapen har de främsta framgångarna för Svenska Minnesförbundet varit att placera Sverige som det näst bästa nationen i världen i VM i London december 2012 och 2013.
Minnesförbundet siktar dock högre och SM i Minne är nyckeln till framgång. Det är där nya svenska förmågor får visa vad de kan och hämta inspiration till framtida internationella tävlingar som VM.

Sveriges coolaste landslag” är en dokumentär som visar landslagets väg fram till silver i VM 2012 och sänds i SVT 2 den 2:a oktober kl 20.00.

Yanjaa Altantuya, deltagare SM i Minne 2014
Idriz Zogaj, ordförande Svenska Minnesförbundet
Det är fantastiskt kul att få hit denna tävling till våra nya fina lokaler
Tina Hedegård, bibliotekarie på Stadsbiblioteket i Göteborg