Svenska missionsrådets årsmöte: Läkarmissionen blir ny medlem

Report this content

Vid Svenska missionsrådets årsmöte på torsdagen antogs Läkarmissionen som ny medlem. Årsmötet avslutar den ekumeniska årskonferens som under två dagar pågått i Örebro tillsammans med Sveriges kristna råd. Kyrkornas världsråds ordförande, kenyanska Agnes Abuom, talade om vikten av enighet inom kyrkan och dess försonande roll.

I och med Läkarmissionens medlemskap representerar nu Svenska missionsrådet 35 svenska organisationer som utifrån en kristen grund jobbar med globala utvecklingsfrågor.

- Jag tror på nätverkande och jag tror på samarbete, säger Johan Lilja, direktor för Läkarmissionen. Vi har en spännande tid framför oss och vi ser framemot att delta i SMR:s arbete.

- Vi är glada att välkomna Läkarmissionen in i SMR och ser att de har mycket att bidra med. Ju fler medlemmar vi är desto starkare blir vi, säger Mattias Ingeson, ordförande för SMR:s styrelse.

Vartannat år håller Svenska missionsrådet och Sveriges kristna råd gemensam årskonferens. 125 representanter från Svenska missionsrådets medlemsorganisationer och Sveriges kristna råds medlemskyrkor deltog i årskonferensen. Den stora ekumeniska bredden kom till uttryck i blandningen av andakter och mässor, från ortodox till frikyrklig tradition. Årskonferensen inleddes med att landshövding Rose-Marie Frebran bjöd alla deltagare på mingellunch på Örebro slott.

Programmet under de två dagarna präglades av samtal om migration, religionsdialog, mission och fred. Temat ”Över gränser” gick som en röd tråd genom konferensen med flera intressanta talare.

Kyrkornas världsråds ordförande, kenyanskan Agnes Abuom talade på torsdagen om utanförskap i samhället och kyrkans roll. Hon talade även om migrantförsamlingar och att de kristna behöver arbeta för att inkludera migranter i samhället och att vi alla behöver skapa plats för nåd och kärlek. Under onsdagskvällen möttes europaparlamentariker Cecilia Wikström och ärkebiskop Anders Wejryd i ett samtal om flyktingsituationen i Europa.

Matilda Pearson, kommunikatör Svenska missionsrådet, tel. 08-453 68 97

Svenska missionsrådet är mötesplats för kyrkor och organisationer som arbetar med utvecklingssamarbete på kristen grund.

Taggar:

Citat

Jag tror på nätverkande och jag tror på samarbete. Vi har en spännande tid framför oss och vi ser framemot att delta i SMR:s arbete.
Johan Lilja, direktor för Läkarmissionen
Vi är glada att välkomna Läkarmissionen in i SMR och ser att de har mycket att bidra med. Ju fler medlemmar vi är desto starkare blir vi allihop.
Mattias Ingesson, ordförande för SMR:s styrelse