Ungdom med Uppgift ny medlem i Svenska missionsrådet

Report this content

Svenska missionsrådet fick en ny medlemsorganisation på sitt årsmöte i dag: Ungdom med Uppgift, UMU. Ny ordförande för Svenska missionsrådet är Mattias Ingeson som är administrativ chef för Erikshjälpen.

Mattias Ingeson ersätter Els-Marie Carlbäcker från Equmeniakyrkan. Andra frågor som årsmötet tog ställning till var nya stadgar och nivån på medlemsavgiften.

Förutom förhandlingar innehöll årsmötet ett seminarium med Elisabeth Tapia, direktor för missionsteologi inom United Methodist Church, ursprungligen från Filippinerna men numera bosatt i New York.

- Jag är så imponerad av ert ekumeniska arbete. Svenska missionsrådet är en frukt av missionskonferensen i Edinburgh 1910 men sedan dess har det skett så stora förändringar, sade Elisabeth Tapia.

Hennes föredrag handlade om missionens roll i en värld med stora förändringar och utmaningar. Hon pratade om trender som migration, miljöhot och urbanisering och hur kyrkor och internationella organisationer kan möta dessa utmaningar. (Föredraget filmades och kommer att läggas på SMR:s webb i morgon 31 maj.)

Årsmötet hölls i Katolska domkyrkan på Södermalm i Stockholm och inleddes med en gudstjänst som leddes av biskop Anders Arborelius, som höll en kort predikan utifrån Lukas 1 om Elisabet och Maria. Han tyckte att texten passade eftersom deras glöd och osjälviska tjänande bör prägla Svenska missionsrådets och medlemsorganisationernas arbete.

Taggar: