Bokslutskommuniké

Bokslutskommuniké för år 2001 · Kraftig resultatförbättring. Vinst enligt prognos 11 MSEK före skatt (föregående år -51 MSEK) · Positiv skatteeffekt 17 MSEK till följd av stora underskottsavdrag inom koncernen · Positivt resultat inom samtliga verksamhetsområden · Resultat per aktie 2,15 (-10,25) kronor · Avkastning på sysselsatt kapital 22 (neg) % · Fortsatt förbättrad likviditet och soliditet 46 (31) % Verksamheten Svenska Orient Linien (SOL) bedriver linjesjöfart. Huvudverksamheten är linjetrafiken mellan Norden och Medelhavet. Denna trafik drivs sedan den 1 oktober 2000 genom ett joint venture, SolNiver Lines, där SOL äger 60 %. Trafiken baseras på fyra RoRo fartyg vilka chartras från SOL och som vid behov kompletteras med inhyrt externt tonnage. SOL är generalagent för SolNiver Lines i Skandinavien, de baltiska staterna och England samt för rederiet Pol-Levant Shipping Lines i Skandinavien. Pol-Levant, som också bedriver linjetrafik mellan Norden och Medelhavet, har trafiksamarbete med SolNiver Lines. Verksamheten omfattar även containertrafik mellan Norden och Södra Afrika, linjeagentur till västra Afrika och internationella projekttransporter. Med 90 års erfarenhet och ett nära samarbete med sina kunder har SOL ett professionellt kunnande inom linjesjöfart, vilket också innebär en potential för fortsatt utveckling. Koncernresultat Resultatförbättringen har fortsatt under fjärde kvartalet för vilket en vinst om 3 MSEK före skatt (föregående år -31 MSEK varav 14 MSEK i omstrukturerings kostnader) redovisas. Vinsten för hela verksamhetsåret blev därmed 11 MSEK före skatt vilket är 70 MSEK bättre än föregående år om omstruktureringskostnader, realisationsvinster och övriga jämförelsestörande poster elimineras. Den klart största delen av resultatförbättringen under år 2001 är hänförbar till linjetrafiken mellan Norden och Medelhavet. Omstruktureringen av linjeverksamheten som genomfördes under hösten 2000 bl a genom bildandet av SolNiver Lines har medfört högre verksamhetsvolym. Tillsammans med höjda fraktrater och högre USD-kurs innebär detta att fraktintäkterna i denna trafik ökade med 20 %. Denna ökning kan dock endast delvis utläsas i koncernens resultaträkning då SolNiver Lines konsolideras genom klyvningsmetoden och intäkterna delvis erhålles som time-charter hyror. Den högre verksamhetsvolymen har också medfört förbättrad effektivitet. Verksamhetsvolymen inom dotterbolaget TransProCon, som bedriver internationella projekttransporter, har ökat kraftigt under året. Detta har medfört en stor resultatförbättring och att TransProCon därmed svarar för en betydande andel av koncernens resultat. Den försämrade ekonomin i Sydafrika och den försvagade sydafrikanska valutan har inneburit att transportvolymen i containertrafiken till Sydafrika har minskat under andra halvåret. Detta tillsammans med de därmed ökade kostnaderna för positionering av tomma containers har medfört en lägre överskott i denna trafik. Fraktvolymerna till västra Afrika visar däremot en ökning under andra halvåret. Försäljningen och återförhyrningen av SOL's fyra RoRo-fartyg, som genomfördes under slutet av år 2000, har medfört lägre totalkostnad för fartygen. Det innebär också att hela fartygskostnaden under år 2001 redovisas som en rörelsekostnad och att koncernens avskrivningar därmed minskat kraftigt samtidigt som ett positivt finansnetto skapats då samtliga fartygslån återbetalades under sista kvartalet år 2000. [REMOVED GRAPHICS] Finansiell ställning Den positiva resultatutvecklingen under 2001 innebär att SOL's finansiella ställning och likviditet har stärkts. Soliditeten i koncernen var per årsskiftet 46 % jämfört med 31 % ett år tidigare. Koncernens likvida medel inklusive placeringar och avtalade kreditfaciliteter var vid årets utgång 59 MSEK mot 33 MSEK vid årsskiftet 2000/01. Kreditfaciliteterna har under året ökats med 7 MSEK till 25 MSEK. Koncernen hade vid årets utgång inga lån eller utnyttjade kreditfaciliteter. Av de överskottsmedel från Alecta som tillfaller SOL- koncernen, totalt ca 21 MSEK, återstår ca 9 MSEK vid årsskiftet vilka beräknas bli utbetalda under år 2002. Investeringarna under året har uppgått till 2 (2) MSEK och avser främst datorer och datasystem. SOL har till följd av tidigare års förluster betydande förlustavdrag, preliminärt minst 277 MSEK, varför årets resultat inte belastas med någon skatt. Istället har en skatteintäkt och en skattefordran om 17 MSEK bokats upp i enlighet med RR9 utifrån en försiktig bedömning av framtida skattepliktiga resultat. Detta har även påverkat redovisat eget kapital med motsvarande belopp. Beslut vid extra bolagsstämma Efter beslut vid en extra bolagsstämma i november 2001 har en sammanläggning av aktier genomförts varvid 10 gamla aktier har blivit en ny genom att aktiernas nominella värde höjts från 2 till 20 kronor/aktie. För att kunna genomföra detta beslut krävdes en nyemission av 6 aktier vilket också beslöts vid samma stämma. Samtidigt beslöts, som en naturlig följd av genomfört omstruktureringsprogram, att sätta ned aktiekapitalet med 75 MSEK genom att minska det nominella värdet från 20 till 5 kronor/aktie. Genom denna åtgärd elimineras underskottet i det fria egna kapitalet som därmed blir positivt. Detta beslut är för närvarande under registrering och avvaktar tingsrättens godkännande innan det kan verkställas. Vid samma bolagsstämma godkändes även ett incitamentsprogram till de anställda. Detta innebär att de anställda har en möjlighet att förvärva optioner med rätt att teckna aktier i Svenska Orient Linien AB under sista kvartalet 2004 för 20 kronor per aktie. Maximalt antal aktier som kan tecknas på detta sätt är 250 000 och innebär om samtliga aktier tecknas en utspädning med 5 %. Moderbolaget Moderbolagets omsättning uppgick till 53 (15) MSEK. Rörelseresultatet före avskrivningar var -1 (0) MSEK och resultatet före bokslutsdispositioner och skatt blev -1 (-31) MSEK. Balansomslutningen var 92 (77) MSEK. Inga investeringar har gjorts under året. Likvida medel inklusive placeringar uppgick i moderbolaget till 13 MSEK (13 MSEK per den 31 december 2000) Framtidsutsikter Resultatutvecklingen under 2001 visar att omstruktureringen av verksamheten har givit önskade effekter. En plattform, som bygger på lönsamhet och förbättrad finansiell ställning, har därmed skapats för den fortsatta utvecklingen av Svenska Orient Linien. Transportvolymerna från Norden till SOLs trafikområde förväntas, totalt sett, bestå på en relativ god nivå under det kommande året. Exporten till dessa marknader är i allmänhet mindre konjunkturberoende då de i många fall blir alternativa avsättningsmarknader när industrin har överkapacitet. Enda undantaget från denna bild är Sydafrika som kan förväntas ha en lägre import till följd av landets försvagade ekonomi. Fraktraterna bedöms vara oförändrade under det kommande året även om containerfraktmarknaden f n är mycket pressad till följd av minskade transportvolymer och kapacitetsöverskott. Utvecklingen av marknaden för internationella projekttransporter är som alltid svår att förutsäga då denna generellt sett har korta ledtider. SOL har dock genom TransProCon en stark marknadsposition och därmed goda möjligheter. Med antagandet om att situationen i Mellanöstern inte förvärras ytterligare förväntas därför en fortsatt resultat-förbättring under 2002. Utdelning Styrelsen föreslår ingen utdelning för verksamhetsåret 2001 då erforderligt fritt eget kapital inte förelåg per årsskiftet. Bolagsstämma Aktieägarna kommer att kallas till ordinarie bolagsstämma den 23 april 2002 klockan 16.00 på SOLs kontor i Göteborg. Kommande ekonomisk information Årsredovisning för 2001 kommer att distribueras i början av april och kan beställas från bolaget. Följande information kommer att lämnas för verksamheten år 2002: Delårsrapport januari-mars 23 april 2002 Halvårsrapport januari-juni8 augusti 2002 Delårsrapport januari-september 5 november 2002 Bokslutskommuniké 2002 februari 2003 Årsredovisning 2002 april 2003 Göteborg den 19 februari 2002 Svenska Orient Linien AB (publ) Styrelsen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/19/20020219BIT01250/bit0001.doc Hela bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/19/20020219BIT01250/bit0001.pdf Hela bokslutskommunikén