Delårsrapport januari - juni 2000

Delårsrapport Januari - juni 2000 * Resultatet före skatt blev -12 MSEK (föregående år -16 MSEK) * Överskottsmedel från SPP ingår med 17 MSEK * Ökade bunkerkostnader har belastat resultatet med 12 MSEK * Strategiskt samarbete, med gemensamt bolag för Medelhavstrafiken mellan SOL och Scan Orient, inleds under andra halvåret 2000 med väsentligt förbättrad framtida lönsamhet som följd * Försäljning av aktierna i Sea Partner Verksamheten Efter avvecklingen av kylsjöfarten i december 1999 är SOL ett renodlat linjerederi. Huvudverksamheten är den linjetrafik, som SOL bedrivit i närmare 90 år, mellan Norden och östra Medelhavet. Denna trafik bedrivs med fyra RoRo-fartyg som vid behov kompletteras med inhyrt tonnage. Verksamheten omfattar även containertrafik mellan Norden och södra Afrika, linjeagentur till bl a västra Afrika samt internationella projekttransporter. Vidare äger SOL 50 % i Sea Partner Sweden AB, ett shipmanagement- bolag, som på uppdragsbasis svarar för SOLs och andra rederiers fartygsdrift. Koncernresultat Koncernens resultat före skatt under första halvåret blev -12 (-16) MSEK. I resultatet ingår 17 MSEK avseende överskottsmedel från SPP. Resultatet har påverkats negativt av omfattande trafikstörningar i israeliska hamnar och av kraftigt ökande bunkerpriser. För linjetrafiken till Medelhavet inleddes året under de första månaderna med sämre tillgång på last än normalt. Beläggningen har därefter förbättrats. Väntetiderna i de israeliska hamnarna, som i början av året var omfattande, har successivt minskat. De kraftigt höjda bunkerpriserna, vilka mer än fördubblats sedan 1:a halvåret 1999, har inneburit betydande merkostnader, ca 12 MSEK jämfört med motsvarande period 1999. Detta har bara delvis kunnat kompenseras genom höjda fraktrater p g a fortsatt hård konkurrens på fraktmarknaden. Containertrafiken mellan Norden och södra Afrika samt de internationella projekttransporterna visar bättre resultat än föregående år. Koncernresultatet för första halvåret belastas med ca 5 MSEK till följd av retroaktiva justeringar av resultatet för den trafikpool som SOLs kylfartyg deltog i under 1999. Denna justering är dock inte accepterad av SOL. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/17/20000817BIT01360/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/17/20000817BIT01360/bit0002.pdf Hela rapporten