Rapport från ordinarie bolagsstämma

Rapport från ordinarie bolagsstämma VDs stämmotal I sitt stämmotal konstaterade VD Kent Flodberg att 2001 års resultat blev en vinst på 11 MSEK som innebar en kraftig resultatförbättring och visar att omstruktureringen givit önskade effekter. En plattform, som bygger på lönsamhet och förbättrad ekonomisk ställning, har därmed skapats. Upptrappningen av konflikten i Mellanöstern påverkar exporten från Norden till Israel och Palestina och därmed SOLs transportvolymer. Vid en framtida normalisering av situationen förväntas ett betydligt ökat godsflöde. Transportvolymerna till övriga delar av Medelhavet samt till västra och södra Afrika respektive inom segmentet projektransporter är fortsatt goda. Under förutsättning att konflikten i Mellanöstern inte förvärras ytterligare utan att situationen normaliseras inom det närmaste halvåret förväntas ett resultat för 2002 i nivå med föregående år. Val av styrelse Bolagsstämman omvalde Martin Bjäringer, Enrico Bogazzi, Kent Flodberg, Michael Kjellberg och Peter Weitemeyer till ordinarie ledamöter. Vid det efterföljande konstituerande styrelsemötet omvaldes Michael Kjellberg till styrelsens ordförande. Utdelning Bolagsstämman fastställde att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2001. Bemyndigande Bolagsstämman förlängde tidigare bemyndigande och bemyndigade styrelsen att under tiden fram till nästkommande ordinarie bolagsstämma besluta om nyemission av högst 1 miljon B-aktier med rätt för styrelsen att besluta om avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Göteborg den 23 april 2002 SVENSKA ORIENT LINIEN AB (publ) Styrelsen För ytterligare information vänligen kontakta ekonomichef Catarina Mikkelä Reinink, tfn 031 64 54 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT00290/wkr0002.pdf