Strategiskt samarbete mellan Svenska Orient Linien och Scan Orient

Strategiskt samarbete mellan Svenska Orient Linien och Scan Orient Svenska Orient Linien (SOL) och Scan Orient Shipping Co Ltd. (Scan Orient) ett dotterbolag till det grekiska rederiet, Niver Lines, har överenskommit att bilda ett joint-venture med namnet SolNiver Lines som skall överta de två delägarnas nuvarande linjetrafik mellan Skandinavian/Finland och Medelhavet. Därmed samordnar de två rederierna sina resurser för att ytterligare stärka sina positioner som långsiktiga strategiska partners för industrin. SolNiver Lines kommer att utnyttja kunnandet hos bägge organisationerna och ledas från ett nytt kontor i Göteborg. Karl Roesner, nuvarande linjechef inom Niver Lines, blir VD för det nya bolaget och Tommy Jönsson, idag trafikansvarig inom SOL Lines, blir vVD. Som en del av överenskommelsen har Scan Orient erhållit en option att fram till mitten av september teckna 10 miljoner B-aktier i SOL, motsvarande ca 17 % av antalet aktier, för 2 kronor per aktie. Om Scan Orient utnyttjar sin option kommer aktierna att emitteras inom ramen för nuvarande bemyndigande för SOLs styrelse. Affären förväntas få en positiv effekt för bolagens aktieägare genom de skalfördelar och effektivisering som möjliggöres genom uppgörelsen. Slutliga och detaljerade avtal beräknas vara klara senast i mitten av september då slutlig information kommer att lämnas. Göteborg och Aten den 13 juli 2000 För ytterligare information vänligen kontakta: Leonidas Demetriades-Eugenides, Ordförande i Niver Lines, +30 1 96 98 112 Kent Flodberg, Ordförande i Svenska Orient Linien, + 46 31 64 54 80. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/13/20000713BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/13/20000713BIT00380/bit0002.pdf