Svenska Orient Liniens joint-venture med Scan Orient klart

Svenska Orient Liniens joint-venture med Scan Orient klart I enlighet med pressrelease den 13 juli 2000 kan vi idag informera att det gemensamma joint-venture bolaget SolNiver Lines nu har bildats. Ägarandelen blir 60 % för Svenska Orient Linien AB (SOL) och 40 % för Scan Orient Shipping Co. Ltd (Scan Orient), dotterbolag till det grekiska rederiet Niver Lines. SolNiver Lines övertar fr o m den 1 oktober 2000 de två delägarnas linjetrafiker mellan Skandinavien/Finland och Medelhavet och blir därmed den störste RoRo-linjeoperatören i detta trafikområde. Genom det nya bolaget samordnas de två rederiernas resurser och SolNiver Lines blir den gemensamma strategiska partnern för bl a svensk och finsk exportindustri. SolNiver Lines leds från ett nytt kontor i Göteborg med Karl Roesner som VD och Tommy Jönsson som vVD. Personalen har i huvudsak rekryterats från SOL. Marknadsföring och bokningar kommer att ske genom agenter i respektive länder med Scan Orients systerbolag Practomar Inc. som generalagent i Medelhavsområdet, Svarta Havet och Polen medan SOL är generalagent för Skandinavien inkl de baltiska staterna samt UK. I Finland kommer Finnlines fortsatt att vara agent för SolNiver Lines. Verksamheten kommer i första hand att baseras på tonnage som delägarna långsiktigt hyr in till bolaget, vilket vid behov kompletteras med erforderligt externt tonnage. Från start kommer SOLs nuvarande fyra RoRo- fartyg att långtidsinchartras och ytterligare tre fartyg att vara sysselsatta inom SolNiver Lines. Samarbetet innebär att större transportvolymer kan samordnas på effektivare sätt vilket medför bättre service till kunder respektive bättre utnyttjande av gemensamma resurser vilket ger förbättrad lönsamhet. Positiva effekter för Svenska Orient Linien Parallellt med bildandet av SolNiver Lines har även omfattande rationaliseringar kunnat genomföras inom den kvarvarande SOL- organisationen vilket medför personalminskningar med ca 25 % utöver den personal som övergått till SolNiver Lines. För SOL betyder det nu inledda samarbetet betydande positiva kommersiella effekter vilka, tillsammans med tidigare aviserad försäljning och återinchartring av RoRo-fartygen respektive pågående rationaliseringar, ger en långsiktigt förbättrad lönsamhet. Nettoeffekten av detta blir dock begränsad under innevarande år för vilket tidigare lämnad prognos om en förlust på 25-35 MSEK kvarstår. Överförandet av verksamheten till SolNiver Lines ger emellertid en direkt förbättrad likviditet genom att delar av lasthanteringsutrustningen m m kan frigöras för försäljning. De sammantagna effekterna medför att ett positivt resultat för SOL förväntas för nästa år. Den tidigare offentliggjorda optionen för Scan Orient att teckna 10 miljoner B-aktier i SOL till kursen 2 kronor har inte utnyttjats. Nästkommande ekonomiska rapport Delårsrapporten för januari-september 2000 har av praktiska skäl tidigarelagts en dag och kommer därför att publiceras onsdagen den 25 oktober 2000. Göteborg den 29 september 2000 SVENSKA ORIENT LINIEN AB (publ) För ytterligare information vänligen kontakta Styrelseordförande Kent Flodberg telefon 031 64 54 80. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/29/20000929BIT00890/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/29/20000929BIT00890/bit0002.pdf