SOL flaggar ut

Report this content

SVENSKA ORIENT LINIEN FLAGGAR UT TVÅ FARTYG Avsaknaden av en internationellt anpassad svensk sjöfartspolitik medför att Svenska Orient Linien beslutat flagga ut två av rederiets fyra RoRo-fartyg. Utflaggningen, som är nödvändig för att möta den hårdnande konkurrensen med pressade fraktrater, innebär att kostnaderna anpassas till samma nivå som för Svenska Orient Liniens konkurrenter. Kostnadsbesparingen beräknas till 5-6 MSEK per år och bedöms få full effekt tidigast från halvårsskiftet nästa år. Totalt kommer drygt 60 sjöanställda att påverkas och på sikt kommer ca 40 arbetsplatser för svensk sjöpersonal att försvinna. För ytterligare information vänligen kontakta VD Kent Flodberg, Svenska Orient Linien AB, telefon 031-64 54 00. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/11/09/19981109BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/11/09/19981109BIT00220/bit0002.pdf